Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

23.1.2013

24 495 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 24 495

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här
Insamlingen av stödförklaringar har avslutats 23.7.2013.

Medborgarinitiativets titel

Kannabiksen käytön ja hallussapidon rangaistavuudesta luopuminen

Datering av initiativet

23.1.2013

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

OM 15/52/2013

Innehållet i initiativet

Me - tämän aloitteen allekirjoittaneet - esitämme, että kannabiksen ja sen eri jalostusasteiden käytön sekä hallussapidon rangaistavuus poistettaisiin Suomen laista.

Motiveringar

- Kannabiksen käytön ja hallussapidon kielto on perusteltu lähinnä huumevastaisten mielikuvien luomisella. Käytännössä laillinen kontrolli kohdistuu sattumanvaraisesti vain pieneen osaan käyttäjistä. Sen ylläpitäminen tuhlaa poliisin resursseja ja haittaa käyttäjiä. [1]

- Huumekauppa on rikollisten käsissä. [2] Kannabiksen dekriminalisaatio heikentää järjestäytyneen rikollisuuden kasvuedellytyksiä.

- Kannabiksen käyttö on yleistä. Kriminalisointi ei ole estänyt sitä yleistymästä. ("18 vuodessa suomalaisten huumeiden käyttö on yleistynyt ja käyttöön on tullut joukko uusia aineita. Eniten on lisääntynyt kannabiksen käyttö. Viime vuosina siitä on tullut suosittua erityisesti 25-34 -vuotiaiden nuorten aikuisten miesten keskuudessa, joista vuonna 2010 runsaat neljäkymmentä prosenttia ilmoitti kokeilleensa kannabista ainakin kerran elämässään.") [3]

- YK on ilmoittanut tukevansa huumausaineiden dekriminalisointia. [4][5]

- Huumausaineiden rangaistavuuden poistamisella on saavutettu hyviä tuloksia Portugalissa. Huumekuolemat ja HIV-tartunnat ovat vähentyneet, eikä huumeiden käyttö ole lisääntynyt. [6]

- Kannabiksen dekriminalisaatio Suomessa noudattaisi yleiseurooppalaista ja yhdysvaltalaista trendiä ongelmakäyttäjien hoitamisessa käytöstä rankaisemisen sijaan.

- Dekriminalisointi lopettaisi kansanryhmän demonisoinnin ja vainoamisen. [7]

Lähteet:

[1] http://www.ehyt.fi/easydata/customers/ehyt/files/koordinaatio/aarne_kannabis_suomalaisessa_huumepolitiikassa.pdf

[2] http://www.poliisiammattikorkeakoulu.fi/poliisi/poliisioppilaitos/home.nsf/pfbd/C8E1DAB7AC79B02AC22579F400340E62?opendocument

[3] Suomalaisten huumeiden käyttö ja huumeasenteet - huumeaiheiset väestökyselyt Suomessa 1992-2010, http://www.thl.fi/thl-client/pdfs/056141f2-7af0-469a-98fe-36ab805a3f68)

[4] http://www.undrugcontrol.info/en/issues/cannabis

[5] http://www.huffingtonpost.com/2009/06/24/un-backs-drug-decriminali_n_220013.html

[6] http://yle.fi/uutiset/portugalissa_huumeiden_dekriminalisointi_saavuttanut_hyvia_tuloksia/5741667

[7] http://www.breakingthetaboo.info/

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Insamling i pappersform

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 0 st.

Ansvarspersoner

Initiativtagare