Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

12.4.2019

3 154 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 3 154

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Alkuperäisestä talviajasta pysyvä aika

Datering av initiativet

12.4.2019

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/2643/2019

Innehållet i initiativet

Vuodesta 1981 alkaen Suomessa siirryttiin kellojen siirtelyyn myöhään syksyisin ja varhain keväisin. Kellojen siirtelystä on vain haittaa ihmisen vuorokausirytmille. Tutkimusten mukaan elimistölle paras aika on talviaika. Keväisin pimeys tulee varhaisemmin, ja syksyisin valoisa aika lisääntyy.

Motiveringar

Lakialoite on menossa läpi Euroopan Unionissa. Vielä kun päättäjät saataisiin vakuuttuneiksi talviajan paremmuudesta, niin kellojen siirtelystä luovuttua voidaan jäädä pysyvään talvi-aikaan vuonna 2021 aikaisintaan. Euroopan Unionin sisällä ja maailmasssa muuallakin saattaa olla erilaisia aikavyöhykkeitä, mutta tekniikka huolehtii tästä tulevaisuudessa. Talviaikana joka on normaaliaika aurinko on korkeimmillaan kello 12.00 päivällä kesäisin. Talviaikaan siirtymisessä siirrytään lähinnä olevaa kesää kohti syksyisin edeltävään kesään tunti taaksepäin, kesäaikaan siirtyessä tunti eteenpäin kohti lähinnä olevaa tulevaa kesää kohti. Tutkimusten mukaan kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa eniten onnettomuuksia. Jätetään talviaika pysyväksi ajaksi. Kesää se ei pois vie.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget