Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

10.4.2019

53 832 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 53 832

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Kesäaika pysyväksi ajaksi

Datering av initiativet

10.4.2019

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/2458/2019

Innehållet i initiativet

Meidän pitää jättää Suomelle valoisa tulevaisuus ja päättää kesäaika pysyväksi ajaksi

Motiveringar

Meidän pitää säilyttää kaikin mahdollisin keinoin lapsillemme parhaat edellytykset harrastaa liikuntaa turvallisesti myös tulevaisuudessa. Syksyn ja talven ”normaaliaika” lyhentää koulu- ja työpäivän jälkeistä valoisaa aikaa kesäaikaan verrattuna. Kun olemme pysyvästi kesäajassa, meillä on tunti lisää turvallista liikunta-aikaa ulkoleikeille, työ- ja koulumatkoille, lenkkeilyyn jne.

Ei hoideta oireita, hoidetaan syitä

Unitutkija Partinen on toimittanut hienon lausunnon (viite 1) kesä- ja talviaikojen vertailusta. Yksi hypoteeseista on, ettei liikunnan määrällä ole tilastollista merkittävää lisääntymistä vaikka valoa on illalla enemmän. On varmasti kuitenkin maalaisjärkeen käypää, että motivaatio leikkiä pihalla tai lähteä lenkille on valoisalla suurempi kuin pimeällä. Jokainen tunti lisää liikuntaa on merkittävä. Liikunnan määrän kasvun vaikutusta uneen ja terveyteen ei varmasti tarvitse perustella enempää. Näitä asioita ei Partinen ole ottanut esiin, mutta liikuntaneuvosto on lausunnossaan näitä seikkoja erinomaisesti korostanut. (viite 2)

Näe ja tule nähdyksi.

Kansainvälisessä metatutkimuksessa on todettu, että liikenneturvallisuus lisääntyy valitessamme kesäajan pysyväksi ajaksi (viite 3). Myös liikenneturvan internet-sivuilla olevassa Tengvallin artikkelissa on tuotu esiin (viite 4), että useissa tutkimuksissa on havaittu pimeän ajan riskin olevan pyöräilijöiden ja varsinkin jalankulkijoiden kohdalla selvästi korkeampi kuin autoilijoiden kohdalla. Kansantalouden ja oman terveytemme nimissä meidän kaikkien tulisi kannustaa ihmisiä liikkumaan enemmän. On varmaa, että liikkuminen ulkona on turvallisempaa valoisammalla kuin pimeällä: näemme esteet ja liukkaudet paremmin ja liikenne näkee meidät liikkujat paremmin.

Summa summarum:

Globaalin ilmastonlämpenemisen myötä Suomen syksy ja talviaika on pimeämpi puuttuvan lumen vuoksi. Vapaa-aika ajoittuu iltaan ja iltapäiviin, ja me liikkujat sekä liikuttajat saamme tarvittavaa apua ponnisteluissamme liikuntapommin ehkäisemiseksi valitsemalla kesäajan pysyväksi ajaksi.

Viitteet:

Viite 1: Partinen, M. 2018, Kesäajasta luopuminen - kesäaika vai normaaliaika vakinaiseksi ajaksi ? Asiantuntijalausunto, 5.11.2018.
Viite 2: Korjus, T & Korsberg, M. 2018, Lausunto: kuuleminen kesäaikasäännöksistä. Liikuntaneuvosto.fi – sivusto, 16.8.2018.
Viite 3: Carey, Rachel N & Sarma, Kiran M. 2017. Impact of daylight saving time on road traffic collision risk: a systematic review. BMJ Open, Volume 7, Issue 6, p. 14.
Viite 4: Tengvall, R. 2018. Valoa iltaan vai aamuyöhön – tuleva aikavyöhyke vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen. Liikenneturva.fi – sivusto, 5.10.2018

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget