Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

28.3.2019

566 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 566

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Susien GPS pannoittaminen kiellettävä

Datering av initiativet

28.3.2019

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/2163/2019

Innehållet i initiativet

Esityksessä ehdotetaan Suomen susipannoituksien lopettamista ja pantojen poistamista niiltä yksilöiltä, joilla niitä jo on. Suomessa on säädelty eläinsuojelulaki (247/1996) , jossa sanotaan 1-luku 1§ "Tämän lain tarkoituksena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta.

Lain tarkoituksena on myös edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua."

Tämä laki pitäisi päteä kaikkiin eläimiin ja susipannoitukset eivät täytä eläinsuojelulain vaatimuksia.

Motiveringar

Susien pannoitukset ovat aiheuttaneet tarpeetonta kärsimystä yksilöille, joilla panta on. Itse pannoitustapahtumakin tuottaa eläimille kärsimystä ja turhaa stressiä. GPS pannat hankaavat suden karvan olemattomiin ja lumi kerääntyy pantoihin aiheuttaen poltteen kaulalle. Kuvia tälläisistä yksilöistä on useampia. Susilta puuttuu karvaa kaulalta ja kosteus, joka kerääntyy pannan ja ihon väliin aiheuttavat ajan kuluessa tulehduksia. Nuoria yksilöitä pannoittaessa ei oteta huomioon, että susi kasvaa vielä ja panta varmasti alkaa kuristamaan jossain vaiheessa kaulalla. Yksi hyvä esimerkki oli karhu, joka ammuttiin Kyyjärvellä. Seurantapanta oli kaivautunut ihoon, joka oli pahasti tulehtunut.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget