Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

16.3.2019

751 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 751

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Kansalaisaloite päällekkäisten poliittisten edustajantoimien rajoittamisesta

Datering av initiativet

16.3.2019

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/1805/2019

Innehållet i initiativet

Tällä kansalaisaloitteella vaaditaan sekä kuntalakiin että mahdolliseen maakuntalakiin lisäyksiä kunnallisten tai maakunnallisten luottamustoimien keskeytymisestä siksi ajaksi, jonka luottamustoimen haltija toimii kansanedustajana Suomen eduskunnassa. Tänä aikana kansanedustajan kunnallisia tai maakunnallisia luottamustoimia tulisi hoitamaan hänen varaedustajansa.

Motiveringar

Päällekkäiset edustukset samaan aikaan kunnanvaltuustoissa, mahdollisissa maakuntavaltuustoissa ja eduskunnassa ovat demokratian kannalta ongelmallisia ja niihin liittyy monia eturistiriitoja. Tällaisia ristiriitoja on nähty vuosien varrella muun muassa kuntarakenne- ja sosiaali- ja terveyspalveluiden uudistuksiin liittyen. Kunnissa harattiin hallituspuolueidenkin edustajien toimesta Jyrki Kataisen hallituksen (2011-2015) kuntaliitoksia vastaan. Sosiaali- ja terveyspalveluiden ulkoistuksista on joidenkin istuvien kansanedustajien toimesta oltu itse kunnanvaltuustoissa- ja hallituksissa päättämässä, vaikka valtakunnan politiikassa on samaan aikaan vastustettu yksityistämiskehitystä.

On selvää, että kunnan tai maakunnan valtuutetun toimet eivät sovi yhteen kansanedustajan tehtävien kanssa. EU-tasolla asia on ratkaistu niin, että Euroopan parlamentin jäseniksi valitut edustajat joutuvat luopumaan sellaisista tehtävistä, jotka eivät sovi yhteen Euroopan parlamentin jäsenen tehtävän kanssa. Sellaisia tehtäviä ovat jäsenvaltion hallituksen jäsenyys, kansallisen parlamentin jäsenyys sekä Euroopan komission tai tuomioistuimen jäsenen tehtävät.

Suomen perustuslain mukaan Euroopan parlamentin jäsen ei voi toimia kansanedustajana, vaan edustajantoimen hoitaminen keskeytyy siksi ajaksi, jonka kansanedustaja toimii Euroopan parlamentin jäsenenä. Tänä aikana edustajantointa hoitaa hänen varaedustajansa. Vastaavanlainen menettely on otettava käyttöön myös kunta- ja maakuntapolitiikassa.

Tämä tarkoittaisi sitä, että tullessaan valituksi eduskuntaan, kunnan tai maakunnan valtuustossa toimiva henkilö joutuu luopumaan kaikista kunnallisista tai maakunnallisista luottamustoimistaan. Kääntäen kansanedustajat voisivat siis olla ehdolla kunnallisissa ja maakunnallisissa vaaleissa, mutta tullessaan valituiksi, heidän sijastaan kunnan ja maakunnan hallituksissa, valtuustoissa sekä lautakunnissa istuisivat heidän varaedustajansa.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Insamling i pappersform

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 0 st.

Länkar till andra webbplatser

Ansvarspersoner