Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Rahapeliautomaatit poistettava kaupoista, kioskeilta, ravintoloista ja huoltoasemilta

20.3.2019

14 279 stödförklaringar, varav 137 via andra kanaler

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 14 142

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ
Om du inte kan identifiera dig elektroniskt så kan du också lämna in din stödförklaring på en pappersblankett.

Medborgarinitiativets titel

Datering av initiativet

20.3.2019

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/1806/2019

Innehållet i initiativet

Me allekirjoittaneet vaadimme rahapeliautomaatteja poistettavaksi kaupoista, kioskeilta, ravintoloista ja huoltoasemilta. Lakimuutoksen jälkeen rahapeliautomaatteja voi pelata ainoastaan kasinoilla ja erityisissä valvotuissa pelisaleissa.

Motiveringar

Veikkauksella on yhteensä noin 18 500 rahapeliautomaattia hajasijoitettuna arkisissa ympäristöissä, kuten kaupoissa, kioskeilla ja huoltoasemilla, joissa asioimista kansalainen ei voi välttää. Suomessa ja muualla maailmassa tehtyjen tutkimusten mukaan rahapeliautomaateilla pelaaminen on kiistatta eniten pelihaittoja aiheuttava pelimuoto, johon liittyy suuri rahapeliongelmien ja rahapeliriippuvuuden riski. Rahapelituotteiden laaja tarjonta lisää rahapeleihin liittyviä haittoja ja riskejä.

Kansainvälisesti vertailtuna Suomen malli sijoitella rahapelikoneita laajasti ihmisten arkisiin ympäristöihin, kuten kauppoihin ja huoltoasemille, on poikkeuksellinen. Väkilukuun suhteutettuna Suomi on rahapeliautomaattien sijoittelutiheydessä aivan kärkipäässä. Enemmistössä maailman valtioista rahapelikoneet on sijoitettu erityistiloihin kuten kasinoille. Rahapeliautomaatit eivät kuulu ihmisten arkiympäristöön.

Rahapeliautomaatit lasketaan pelituotteisiin, joihin liittyy erityisen suuri rahapelihaittojen ja rahapeliriippuvuuden vaara. Rahapeliriippuvuus on pakonomaista käyttäytymistä, jolla on paljon yhtäläisyyksiä aineellisten riippuvuuksien, kuten alkoholi- ja huumeriippuvuuden kanssa. Rahapeleistä aiheutuvat haitat ovat terveyteen, talouteen, tunne‐elämään, ihmissuhteisiin, työhön, opiskeluun ja jopa lasten laiminlyöntiin, rikollisuuteen ja itsemurhiin liittyviä haittoja. Rahapelaajien lisäksi niistä kärsivät myös heidän läheisensä. Väestötutkimusten mukaan Suomessa lasketaan olevan 124 000 rahapeliongelmaista. Kun mukaan lasketaan myös pelaajien läheiset, rahapelihaitoista kärsii noin 900 000 suomalaista. Riskitasolla rahapelejä pelaa noin 15 % suomalaisista.

Fyysisille rahapeliautomaateille altistuvat mallioppimisen kautta myös alaikäiset ja vaikka niillä pelaaminen on alaikäisiltä kielletty, käytännössä valvonta ei toimi. Vuonna 2017 toteutetuissa Pakka‐ostokokeissa 88 % nuorista sai pelata rahapelejä ilman ikätarkistusta.

Rahapelaaminen ei ole harmitonta ajanvietettä, minkä vuoksi sitä säännellään lähes kaikissa valtioissa. Suomessa Veikkaus Oy:n tehtävänä on harjoittaa rahapelitoimintaa siten, että pelaamisesta aiheutuvia taloudellisia, sosiaalisia ja terveydellisiä haittoja ehkäistään ja vähennetään. Rahapeliautomaattien laaja hajasijoittelu ei edistä tätä tehtävää.

Hajasijoitetut rahapeliautomaatit tuottavat vuosittain 600 miljoonaa euroa eli noin kolmasosan Veikkauksen 1,8 miljardin euron pelikatteesta. Kuitenkin vain noin 5 % rahapelaajista tuottaa puolet Veikkauksen koko tuotosta. Vuonna 2018 tämä tarkoitti, että 5 %:n joukko pelaajista teki Veikkaukselle 900 miljoonan arvoisen pelikatteen.

Rahapelipelitoiminnalla voidaan rahoittaa yhteiskunnallista toimintaa, kuten hyväntekeväisyystyötä, urheilua tai kulttuuria. Niiden rahoittaminen ei kuitenkaan EU‐tuomioistuimen oikeuskäytännön mukaan voi olla rahapelijärjestelmän oikeuttamisperuste vaan ainoastaan järjestelmän suotuisa liitännäisseuraus.

Suomessa rahapeliautomaatteja pelaavat eniten vähävaraiset, eläkeläiset, työttömät ja terveysongelmista kärsivät ihmiset. Rahapeliautomaatteja onkin sijoitettu eniten juuri pienituloisten asuinalueille. Raha-automaattipelaaminen on siis suurelta osin tulonsiirtoa vähäosaisilta hyväosaisille. Rahapeleistä aiheutuvien laaja-alaisten haittojen korjaaminen maksaa, joten rahapelaamisesta saadut tuotot eivät välttämättä ole suurempia kuin yhteiskunnalle siitä aiheutuvat kustannukset.

Allekirjoittamalla tämän kansalaisaloitteen olet mukana muuttamassa suomalaista rahapelikulttuuria vastuullisemmaksi.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Initiativet får ekonomiskt bidrag

Länk till redovisning av ekonomiskt bidrag (www-adress)

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Insamling i pappersform

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 137 st.

Du kan också skriva ut en pappersblankett för din stödförklaring

Ansvarspersonerna samlar in stödförklaringar med hjälp av en pappersblankett. Om du vill understöda initiativet till pappers i stället för via webbtjänsten, så ska du skriva ut PDF-blanketten nedan, fylla i dina uppgifter och skicka den till den postadress som anges. Postningen sker på egen bekostnad och eget ansvar för den som understöder initiativet.

Sosped-säätiö / Pelirajat'on-toiminta Markus Sjöholm Elimäenkatu 25-27 (5 krs.) 00510 Helsinki

Länkar till andra webbplatser

Ansvarspersoner