Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Kansalaisaloite puolueiden tasapuolisesta kohtelusta Yleisradion poliittisissa ohjelmissa.

13.2.2019

681 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 681

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Datering av initiativet

13.2.2019

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/1020/2019

Innehållet i initiativet

Ehdotamme, että ryhdytään valmistelemaan Oy Yleisradiosta annetun lain muuttamista siten, että turvataan puolueiden tasapuolinen kohtelu sen poliittisissa ohjelmissa.

Motiveringar

Oy Yleisradio Ab on valtion kokonaan omistama ja verovaroin rahoitettu julkisoikeudellinen instituutio. Sen toiminnassa on erityisen tarkkaan noudatettava oikeusvaltion periaatteita.

Yleisradion vaaliohjelmissa puolueet on vakiintuneen käytännön mukaan jaettu eduskuntapuolueisiin ja eduskunnan ulkopuolisiin pienpuolueisiin.

Vuoden 2019 eduskuntavaalien lähestyessä Yleisradion hallintoneuvosto teki kuitenkin 4.12.2018 yllättäen päätöksen, jonka mukaan ”vaaliohjelmiin osallistuvat hallintoneuvoston päätöksentekohetkellä rekisteröidyt puolueet, joilla on useampi kuin yksi kansanedustaja tämän hetken eduskunnassa”.

Tämä päätös tehtiin tilanteessa, jossa Seitsemän tähden liike ry oli julkisuudessakin olleiden tietojen mukaan juuri tulossa merkityksi puoluerekisteriin.

Hallintoneuvoston päätöksellä yksi eduskuntapuolue suljettiin vakiintuneesta käytännöstä poiketen ja mielivaltaisin perustein niille järjestettävien vaaliohjelmien ulkopuolelle. Tähtiliikkeen muodollinen asema on täsmälleen sama kuin Sininen tulevaisuus -puolueen.

Yleisradion hallintoneuvoston päätöksellä on laajakantoinen merkitys senkin vuoksi, että osa yksityisesti rahoitetuista tiedotusvälineistä on ryhtynyt omassa toiminnassaan soveltamaan samaa rajausta.

Päätöksestä on tehty kantelu Eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Vastaisen varalle on Yleisradio Oy:stä annettua lakia muutettava siten, että sen 7. pykälässä määriteltyihin julkisen palvelun tehtäviin lisätään uusi 1a -kohta, jonka mukaan Yleisradion vaaliohjelmissa ja muissa poliittisissa ohjelmissa eduskuntapuolueita on kohdeltava tasapuolisesti. Lakiin on lisättävä myös säädös, jolla turvataan tasapuolisuus eduskunnan ulkopuolella olevien pienpuolueiden keskinäisessä kohtelussa.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget