Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

9.1.2019

922 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 922

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

YLE alas, kansa ylös!

Datering av initiativet

9.1.2019

Initiativets form

Lagförslag

Justitieministeriets ärendenummer

VN/92/2019

Innehållet i initiativet

Lakia Yleisradio Oy:stä muutetaan seuraavasti:

1) Lisätään 1 §:ään (Yhtiön asema) seuraava kohta:

”Yleisradio Oy on suomalaisten yleisradioyhtiö.”

2) Lisätään 5 §:ään (Hallintoneuvosto) seuraavat kohdat:

3) Lisätään 6 c §:ään (Hallitus) seuraavat kohdat:

Motiveringar

Miljardin veroeuron Yleisradio Oy on nykyisellään posketon yhtälö demokratian kannalta. Yle ei ole suomalaisten yleisradioyhtiö vaan eduskunnan yleisradioyhtiö. Siinä on vissi ero aivan väärään suuntaan, vaikka meille jatkuvasti muuta uskotellaan.

Vai mitä mieltä olette siitä, että uusi eduskunta aina ensi töikseen valitsee Ylen hallintoneuvoston täyteen täysin epäpäteviä poliitikkoja mediaosaamisen kannalta? Mitä he tekevät - he kinastelevat neljä vuotta siitä, onko oma puolue varmasti hyötynyt Ylen propagandasta vähintäänkin sen verran kuin se sai ääniosuutta vaaleissa.

Entäs Ylen hallitus? Vastaus: kuka tahansa voi etsiä kissojen ja koirien kanssa media-alan osaamista hallituksen jäsenten CV:stä, eikä sitä löydä. Uskomatonta, mutta totta! Sen sijaan hallituksen jäsenten CV:t pullistelevat nykysysteemin poliittisia suoja- ja kaverityöpaikkoja - ne riittävät, muu osaaminen olisikin iso rasite päästä kyseiseen tehtävään. Ja tottakai myös Ylen toimiva johto on valtaeliittimme keskenään sopimia nykysysteemin luottopakkeja ”vastuullisissa” tehtävissään.

Pisteenä i:n päälle, koska suomimedian lippulaiva, Yle, on tälläinen, se vetää myös muun valtamediamme ongelmiin todellisen demokratian ja oikeasti riippumattoman tiedonvälityksen kannalta.

Viedään ”YLE alas, kansa ylös!” -kansalaisaloite eduskuntaan!

YKSITYISKOHTAISET PERUSTELUT

1) Lisätään 1 §:ään (Yhtiön asema) seuraava kohta:

”Yleisradio Oy on suomalaisten yleisradioyhtiö.”

Ylestä on tultava suomalaisten yleisradioyhtiö, eikä enää eduskuntapuolueiden yleisradioyhtiö, mitä se on nykyisin. Tämä on tärkeää kirjata lakiin asti, jotta yhtiön aseman tiedostaa jokainen siellä työskentelevä, Ylen kumppani ja jokainen suomalainen – Ylen toiminta koskee meitä kaikkia!

2) Lisätään 5 §:ään (Hallintoneuvosto) seuraavat kohdat:

a) ”Hallintoneuvoston jäsenistä saa olla vain se osuus eduskuntapuolueiden kansanedustajia (tai heidän lähipiiriään) kuin eduskuntapuolueet ovat saaneet ääniä eduskuntavaaleissa kaikista äänioikeutetuista.”

Ylen hallintoneuvosto on sen ylin päättävä elin. Se koostuu nykyisin pelkästään kansanedustajista. Eduskunnan ulkopuolisten puolueiden äänestäjien ja vaaleissa äänestämättömien osuus on kuitenkin peräti 30-50 % suomalaisista.

Vaadimme näille toimijoille osuutta päätöksentekoon siten, että Ylen hallintoneuvoston 21 paikasta vastaava osa menisi jatkossa heille.

Tämä on välttämätöntä, jotta tasapuolinen tiedonvälitys toimisi jatkossa Ylessä. Yle ei voi olla vain eduskuntapuolueiden äänitorvi, vaan myös niiden haastajien ja ruohonjuuritason toimijoiden tulee saada äänensä kuuluviin Ylessä. Tämä on toimivan demokratian ehdoton edellytys ja se varmistetaan parhaiten kyseisen lainkohdan lisäyksellä.

b) ”Muut hallintoneuvoston jäsenet nimittää eduskunta Yleisradio Oy:n hallituksen esityksestä. Heidän on edustettava eduskuntapuolueista riippumattomia tahoja tai oltava eduskuntapuolueista riippumattomia yksityishenkilöitä.”

Lopullinen nimitysoikeus säilyisi eduskunnalla, mutta laki vaatisi eduskuntaa jatkossa nimeämään (Ylen hallituksen esityksestä) eduskuntapuolueista riippumattomia tahoja Ylen hallintoneuvostoon.

Tämä lainkohta on lisättävä, jotta eduskunnan nykyinen oikeus valita vain itse itsensä varovaroin rahoitetun Yleisradio Oy:n hallintoneuvostoon otetaan pois - sehän on demokratian irvikuva!

3) Lisätään 6 c §:ään (Hallitus) seuraavat kohdat:

a) ”Yhtiön hallituksen jäsenet eivät saa olla sidoksissa eduskuntapuolueisiin ja heidän tulee edistää kaikin puolin puolueetonta tiedonvälitystä.”

b) ”Yhtiön toimitusjohtaja ei saa olla sidoksissa eduskuntapuolueisiin ja hänen tulee edistää kaikin puolin puolueetonta tiedonvälitystä.” (kohtaan hallituksen tehtävät, 1)

Luonnollisesti Ylen hallituksessa ja toimivassa johdossa olisi jatkossa oltava vain eduskuntapuolueista riippumattomia ihmisiä. Jos lakisääteiset osakeyhtiön toimielimet, hallitus ja toimitusjohtaja, ovat riippumattomia, luo se tehokkaasti samalla painetta myös ohjelmapolitiikan ja yhteiskunnallisten ohjelmien sisältöjen puolueettomuuteen.

c) ”Yleisradio Oy:n hallitus esittelee eduskunnalle Ylen hallintoneuvoston muut kuin eduskuntapuolueita edustavat jäsenehdokkaat. (kohtaan hallituksen tehtävät, 6)

Koska jatkossa Ylen hallituksen olisi siis oltava kokonaan eduskuntapuolueista riippumaton, se voisi hyvin esitellä valitsemansa eduskuntapuolueiden ulkopuoliset hallintoneuvoston ehdokkaat eduskunnalle.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget