Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

9.12.2018

2 167 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 2 167

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ
Om du inte kan identifiera dig elektroniskt så kan du också lämna in din stödförklaring på en pappersblankett.

Medborgarinitiativets titel

Lakialoite hakaristilipun ja muiden natsitunnusten kieltämisestä

Datering av initiativet

9.12.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/6908/2018

Innehållet i initiativet

Hakaristilippu (Musta hakaristi valkoisella pohjalla punaisen/oranssin lipun keskellä), natsien uniformut, SS-hihanauhat ja muu natsirekvisiitta tulisi kieltää julkisella paikalla. Elokuva, näytelmä ja muihin taidetarkoituksiin tulisi hakea erikseen lupa.

Motiveringar

Hakaristilippu ja muut natsitunnukset ovat perinteitä, jotka yhdistetään 1930-luvun saksalaiseen kansallissosialistiseen puolueeseen. Adolf Hitlerin johdolla kansallissosialistit käynnistivät toisen maailmansodan, jossa kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä. Natsien järjestelmällisissä vainoissa kuoli miljoonia juutalaisia sekä muita vähemmistöihin kuuluneita ihmisiä.

Useissa Euroopan maissa natsitunnukset ovat olleet kiellettyjä jo vuosikymmeniä sitten. Lisäksi selkeä lainkohta natsisymbolien käytöstä tukisi poliisien työtä ja vähentäisi tulkintaan perustuvia päätöksiä. Nyt poliisi arvioi tapauskohtaisesti, onko tunnusten käyttämisessä kyse kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Suomi on demokraattinen maa ja sananvapaudella on keskeinen rooli demokraattisessa yhteiskunnassa. Sananvapauteen kuuluu mielipiteiden ilmaisu, vastaanottaminen ja jakaminen ilman ennakollista puuttumista. Sananvapauteen kuuluu myös vastuu eikä se oikeuta uhkaamaan tai solvaamaan rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella.
Aloite rajoittaisi natsitunnusten käyttöä.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Insamling i pappersform

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 0 st.

Du kan också skriva ut en pappersblankett för din stödförklaring

Ansvarspersonerna samlar in stödförklaringar med hjälp av en pappersblankett. Om du vill understöda initiativet till pappers i stället för via webbtjänsten, så ska du skriva ut PDF-blanketten nedan, fylla i dina uppgifter och skicka den till den postadress som anges. Postningen sker på egen bekostnad och eget ansvar för den som understöder initiativet.

Ansvarspersoner

Initiativtagare