Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Luonnollisten monopolien, kuten Suomen sähkönjakeluverkoston, takaisinostaminen valtion omistukseen.

14.12.2018

15 069 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 15 069

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Datering av initiativet

14.12.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/6911/2018

Innehållet i initiativet

Useilla aloilla on tiettyjä keskeisiä toimintoja, joilla yritysten keskinäinen kilpailuttaminen ei toimi yhden yrityksen monopoliaseman johdosta. Tärkeimpiä näistä on sähkönjakelu. Turvataksemme esim. sähkönjakeluverkoston ylläpito ja kehittäminen kansalaisille kohtuulliseen hintaan, tulee maamme sähkönjakeluverkosto ostaa takaisin valtiolle.

Vaadimme, että säädetään uusi laki, jolla estetään sellaisen valtion omistuksen myynti, josta voi seurata haittaa kuluttajille ostajan saavuttaman monopoliaseman johdosta ja mahdollistaa jo syntyneiden monopolien takaisinosto valtion omistukseen.

Motiveringar

Luonnollisten yleishyödyllisten monopolien, kuten sähkönjakeluverkon, tieverkon ja rautateiden yksityistäminen tulisi lailla kieltää, koska se sotii kilpailulainsäädännön henkeä vastaa.

Ei ole myöskään kuluttajien näkökulmasta oikeudenmukaista, että yksityinen esim. monikansallinen yritys tekee voittoa, kun kuluttajalla ei ole mahdollisuutta kilpailuttaa kyseistä palvelua.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget