Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

31.1.2019

854 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 854

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Perustuslakituomioistuimen perustaminen maahamme.

Datering av initiativet

31.1.2019

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/6786/2018

Innehållet i initiativet

Suomeen on tärkeää muodostaa lakiasiantuntijoista koostuva perustuslakituomioistuin. Perustuslakituomioistuimen tehtäviin kuuluisi perustuslain noudattamisen valvominen ja perustuslain rikkomuksiin puuttuminen.

Motiveringar

Suomi on poikkeus moneen muuhun valtioon nähden, koska meillä ei ole perustuslakituomioistuinta. Länsimaisista demokratioista Ranskassa ja Saksassa toimii perustuslakituomioistuin. Perustuslakituomioistuin on yksi tärkeä oikeusvaltion elementti.
Kansalaiset ovat varmaan jossain elämän vaiheessa joutunut tilanteeseen, missä ovat huomanneet, että perustuslaissa säädetyt oikeudet eivät ole joko yksityisoikeudellisen tai julkisoikeudellisen käsittelyn jälkeen toteutuneet. Näissä tilanteissa olisi voinut saada turvaa erillisestä perustuslakituomioistuimesta.
Kuntien itsemääräämisoikeutta on vuosikymmenten aikana lisätty siten, että perustuslain valvonta on nykyisellä järjestelmällä käynyt haasteelliseksi. Tästä syystä sekä yksityisen kansalaisen, että julkisen hallinnon kannalta tilannetta parantaisi mahdollisuus sekä etukäteen, että jälkikäteen arvioida perustuslainmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja laintulkinnoissa.
Perustuslakituomioistuin varmistaisi päätöksenteon perustuslainmukaisuuden ja antaa kansalaisille paremman turvan oikeudenmukaisen päätöksenteon toteutumiseen kaikissa tilanteissa.
Tasavallan Presidentti Sauli Niinistön on kannattanut perustuslakituomioistuimen muodostamisen selvittämistä Suomeen.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget