Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

8.12.2018

13 855 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 13 855

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Kansalaisaloite sähkönsiirron kiinteiden perusmaksujen poistamiseksi

Datering av initiativet

8.12.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/6691/2018

Innehållet i initiativet

Tällä kansalaisaloitteella vaaditaan eduskuntaa ryhtymään tarvittaviin lainvalmistelutoimiin, jotta sähkönsiirron kiinteät kuukausimaksut korvataan tulevaisuudessa kokonaan kulutusperusteisilla maksuilla.

Motiveringar

Sähkönsiirron kiinteän kuukausimaksun osuus on noussut monin paikoin sietämättömän suureksi. Kansalaiset ovat tuohtuneet, kun sähkön kulutuksella ei voi riittävästi vaikuttaa sähkölaskun suuruuteen. Maaseudulla sähkönsiirron kiinteät kuukausimaksut muodostavat jo peräti 70% sähkölaskusta. Kehityksen suunta on täysin vastoin energiatehokkuusajattelua.

Työ- ja elinkeinoministeriön sähkömarkkinoita kehittävä älyverkkotyöryhmä on kannattanut väliraportissaan tehomaksua, joka korvaisi kiinteän perusmaksun. Myös monet sähköverkkoyhtiöt haluaisivat muuttaa hinnoitteluaan tähän suuntaan. Tämä olisi järkevä suuntaus, koska se kannustaisi kuluttajia itse vähentämään huippukulutustaan, joka aiheuttaa sähköverkkojen kustannukset. Energiaviraston tehtävänä on valvoa, etteivät siirtohinnat kokonaisuutena nouse uudistuksen myötä.

Lähde: Maaseudun Tulevaisuus, 5.2.2018, Kyytsönen Jouko: Sähkön siirto jopa 70 prosenttia sähkölaskusta – Tilanne ärsyttää maaseudulla asuvia

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget