Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

16.11.2018

716 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 716

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Automaattisesta liikennevalvonnasta kertova kyltti jokaisen kameran yhteyteen

Datering av initiativet

16.11.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/6376/2018

Innehållet i initiativet

Jokaisen automaattisen nopeudenvalvontalaitteen yhteyteen tulee laittaa erillinen lähestyvästä kamerasta kertova liikennemerkki, sekä voimassaolevasta nopeusrajoituksesta kertova liikennemerkki. Tämä liikennemerkkitolppa tulee asettaa 50-100m ennen nopeuden mittauspistettä, jolloin liikennemerkin välittämä viesti on tehokas.

Motiveringar

Suomessa automaattisesta liikennevalvonnasta kerrotaan kyltein, mutta näiden kylttien sijoittelu on satunnaista. Automaattivalvonnan väitetään parantavan liikenneturvallisuutta siten, että keskinopeudet alenevat. Tämä aiheuttaa epämieluisan sivuvaikutuksen, sillä nopeusmittarin huomiointiin vaaditaan tavanomaista enemmän keskittymistä. Sen sijaan, että autoilija seuraisi turvaväliä ja ympäristöään tarkkaavaisesti, menee osa keskittymisestä nopeusmittarin jatkuvaan tarkkailuun.

Erityisen ongelmallista tämä on pimeän aikaan, sillä useilla tieosuuksilla esimerkiksi tielle mahdollisesti tuleva eläin on vaikea havaita ja havainnointi pitäisi keskittää ympäristöön. On myös erittäin tavanomaista, että osa autoilijoista on lähestyvän kameratolpan kohdalla epävarma rajoituksesta, jolloin nopeutta alennetaan tarpeettomasti seuraavaan alempaan rajoitukseen. Suomen maanteillä tämä tarkoittaa tavanomaisesti 20km/h suuruista nopeudenvähennystä, sillä nopeusrajoitukset ovat tavanomaisesti joko 60km/h, 80km/h sekä 100km/h.

Ruotsissa on käytössä kansalaisaloitteeni mukainen käytäntö. Nopeudenvalvontapisteet ovat lähtökohtaisesti risteysalueilla, jolloin sopiva ajonopeus on tavanomaista tärkeämpää liittyvän liikenteen takia. Ennen jokaista kameratolppaa on selkeä kyltti, joka kertoo lähestvästä kamerasta sekä voimassaoleva nopeusrajoitus. Tämä poistaa kuljettajalta epävarmuuden nopeusrajoituksesta, sekä kiinnittää kuljettajan huomion lähestyvään alueeseen, jolla oikea nopeusrajoitus on ensisijaisen tärkeä. Tämä mahdollistaa myös pimeän aikaan stressittömämmän ajosuorituksen, sillä kuljettajaa muistutetaan lähestyvästä valvontapisteestä.

Omaan ajokokemusta Ruotsista ja pidän siellä käytössä olevaa valvontasysteemiä huomattavasti tehokkaampana keinona hillitä ajonopeuksia.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget