Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

30.11.2018

348 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 348

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ
Om du inte kan identifiera dig elektroniskt så kan du också lämna in din stödförklaring på en pappersblankett.

Medborgarinitiativets titel

Kansallisen sinikantisen passin palauttaminen käyttöön

Datering av initiativet

30.11.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/6389/2018

Innehållet i initiativet

Ehdotamme kansalaisaloitteella lainvalmisteluun ryhtymistä kansallisen sinisen passin värin palauttamiseksi Suomen Tasavallan kansalaisille.

Motiveringar

Suomen itsenäisyyden aikana ennen EU-jäsenyyttä suomalaisilla oli käytössä kansalliset sinikantiset passit. Suomen passi oli tuolloin arvostettu matkustusasiakirja, sillä jo passin väristä oli nähtävissä, että henkilö oli hyvämaineinen Suomen kansalainen. Suomalaiset tunnettiin rehellisinä ja luotettavina, eikä Suomesta tullut esimerkiksi kansainvälisiä terroristeja.

Euroopan Yhteisön jäsenyyden myötä passien väri päätettiin muuttaa salassa kansalta ja useimpien suomalaisten tahdon vastaisesti ilman julkista keskustelua muutoksesta.

Kun Ajan Suunta -lehti lopulta toi asian julki, oli jo liian myöhäistä vaikuttaa asiaan. Passin uusi väri oli viininpunainen, joka on nykyään käytössä Euroopan Unionin jäsenvaltioilla Kroatiaa lukuunottamatta, joka säilytti kansallisen passin värin. Sama viininpunainen väri on käytössä myös ainakin EU:n ulkopuolisilla Makedonialla, Turkilla ja Albanialla. Perinteisesti punainen passin väri on käytössä kommunistisilla tai sosialistisilla mailla.

Väri ei siis toimi tunnisteena, josta voitaisiin päätellä onko kyseessä EU-jäsenvaltion kansalainen, eikä EU:n suositus passin väristä ole sitova, toisin kuin suomalaisille uskoteltiin. Euroopan Yhteisö on myöskin lakkautettu jo vuonna 2009.

Sininen passin väri tulisi palauttaa Suomen Tasavallan kansalaisille.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Insamling i pappersform

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 0 st.

Du kan också skriva ut en pappersblankett för din stödförklaring

Ansvarspersonerna samlar in stödförklaringar med hjälp av en pappersblankett. Om du vill understöda initiativet till pappers i stället för via webbtjänsten, så ska du skriva ut PDF-blanketten nedan, fylla i dina uppgifter och skicka den till den postadress som anges. Postningen sker på egen bekostnad och eget ansvar för den som understöder initiativet.

Marco de Wit Mäkipäänkatu 45 A 6 33500 Tampere

Ansvarspersoner