Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Muovinkierrätysastiat pakollisiksi taloyhtiöiden ja julkisten alueiden jäteastioihin

24.10.2018

1 629 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 1 629

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Datering av initiativet

24.10.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/5879/2018

Innehållet i initiativet

Ehdotamme, että muovinkierrätysastiat tulevat pakollisiksi taloyhtiöiden ja julkisten alueiden jäteastioihin.

Motiveringar

Muovijäte ja siitä syntyvä mikromuovi ovat aikamme suurimpia ympäristöongelmia. Maailmanlaajuisesti esimerkiksi meriin päätyy vuosittain 5 – 13 miljoonaa tonnia muovia, ja muovi kattaa meressä olevasta roskasta yli 80%. Muoviroska vahingoittaa maan ja merten eläimistöä ja päätyy ravintoketjussa myös ihmisiin.

Muovia kierrättämällä voidaan vähentää paitsi muovijätteen ja mikromuovin syntymistä, myös muovintuotantoa. Nykyisin vain alle 30% EU:n alueella syntyvästä muovijätteestä kierrätetään. Suomessakin muovijätettä ryhdyttiin lajittelemaan vasta vuonna 2016. Taloyhtiöiden ja julkisten (kunnallisten) alueiden jätepisteisiin lisättävien erillisten muovinkeräysastioiden avulla muovin kierrätys helpottuisi ja tulisi mahdolliseksi kaikille.

EU:n jätedirektiivi tähtää siihen, että vuoteen 2025 mennessä EU:n alueella muovista kierrätettäisiin yli 50%. Suomi voisi muovinkierrätykseen tähtäävän jätehuoltolain avulla toimia muovinkierrätyksen edelläkävijänä ja tukea muun muassa YK:n kestävän kehityksen tavoitteita (Agenda2030), joiden edistämiseen se on sitoutunut.

Aloite on tehty Unesco-koulujen Let's Get Global -hankkeen yhteydessä Vaasan lyseon lukion, Jyväskylän lyseon lukion ja Helsingin kielilukion opiskelijoiden kesken.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget