Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Rikoksen tekijälle vastuu uhrin henkisten tai fyysisten kärsimysten kustannuksista.

28.1.2019

881 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 881

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Datering av initiativet

28.1.2019

Initiativets form

Lagförslag

Justitieministeriets ärendenummer

VN/349/2019

Innehållet i initiativet

Lakiehdotus jotta rikoksen tekijän vastuu tuottamastaan henkisestä tai fyysisestä kärsimyksestä uhrilleen, tulisi rikoksen tekijän kustannettavaksi, eikä uhrin itsensä maksettavaksi.

Usein seksuaalisissa rikoksissa, pahoinpitelyistä, vapaudenriistossa, lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön ym. henkisessä väkivallassa tuomittu, eli syytetty saa hyvin kevyen tuomion. Ensikertalaisena ei välttämättä saa vankeutta lainkaan ja maksettavat korvaukset uhrille ovat hyvin vaatimattomia.

Lakiehdotuksen tarkoituksena on että niin kauan kuin ”uhri” tai asianomainen jonka ihmisoikeuksia on rikottu kärsii ja joutuu käymään esim. psykoterapiassa, psykiatrilla, lääkärillä, syömään ahdistukseen, masennukseen, tai unettomuuteen lääkitystä, tulee terapiat ja lääkitykset, sekä lääkärikäynnit syytetyn maksettavaksi.

Tarkoituksena on, että niin kauan kuin ”uhri” joutuu käsittelemään traumaattisia kokemuksia terapiassa, niin kauan tulee eheytymisen kustannukset syytetyn maksettavaksi.

Motiveringar

Tällä hetkellä rikoksesta tuomitulla ei ole lankaan vastuuta tekemänsä rikoksen vahingoittavuudesta. Uhrin henkinen eheytyminen saattaa kestää vuosia traumaattisen kokemuksen jälkeen ja tällä hetkellä jälkihoito tulee vielä uhrin itsensä maksettavaksi.

Lakiehdotuksen myötä, tulisi myös rikoksen tekijälle muistutus laskun muodossa niin pitkään tekemästään rikoksesta, kun uhri joutuu käsittelemään asiaa terapiassa, prykoterapiasaa, lääkärissä, psykiatrilla tai syömään traumaattisen kokoomukseen jotain lääkitystä. (Ahdistus, masennus, unilääkkeet)

Lain myötä rikoksen seuraamus tulisi myös paremmin syytetyn tietoon ja maksettavaksi.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Annan webbtjänst

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 0 st.

Ansvarspersoner

Initiativtagare