Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

27.8.2018

427 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 427

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Kansalaisaloitteet eivät saa mennä roskiin vaalien takia

Datering av initiativet

27.8.2018

Initiativets form

Lagförslag

Justitieministeriets ärendenummer

VN/4564/2018

Innehållet i initiativet

Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi Suomen perustuslakia niin, että perustuslain 49 pykälään (Asioiden käsittelyn jatkuvuus) lisätään ensimmäisen virkkeen perään virke: "Kansalaisaloitteen kautta tulleissa asioissa eduskuntavaalit eivät kuitenkaan katkaise asian käsittelyä."

Koko muutettu 49 § on alla.

LAKIEHDOTUS

Laki Suomen perustuslain muuttamisesta

Eduskunnan päätöksen mukaisesti, joka on tehty perustuslain 73 §:ssä säädetyllä tavalla, muutetaan Suomen perustuslain 49 § seuraavasti:

”Valtiopäivillä kesken jääneiden asioiden käsittelyä jatketaan seuraavilla valtiopäivillä, jollei eduskuntavaaleja ole sillä välin toimitettu. Kansalaisaloitteen kautta tulleissa asioissa eduskuntavaalit eivät kuitenkaan katkaise asian käsittelyä. Eduskunnassa vireillä olevan kansainvälisen asian käsittelyä voidaan tarvittaessa jatkaa myös eduskuntavaalien jälkeen pidettävillä valtiopäivillä.”

Motiveringar

Nykytila on se, että perustuslain 49 pykälän vuoksi menevät roskiin ne eduskuntaan jätetyt kansalaisaloitteet, joita ei ehditä siellä käsittelemään eduskuntavaaleihin mennessä.

Suurin osa eduskunnan käsittelemistä asioista tulee ministeriöistä hallituksen esityksinä. Niiden kanssa on luontevaa, että käsittely katkeaa vaaleihin, koska vaalien jälkeen ovat uudet ministerit vallassa ja ministeriön/hallituksen on varsin helppo tarvittaessa uusia esityksensä.

Kansalaisaloite sen sijaan on prosessina varsin raskas ja uusimisen vaatiminen kohtuutonta.

Lisäksi kansalaisaloitteen tekijät ja allekirjoittajat ovat irrallaan eduskunnan vaalikausista ja vaihtuvista ministereistä. Tehdyn kansalaisaloitteen tulee siis olla yhtä pätevä vielä vaalien jälkeenkin kuin ennen vaaleja.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget