Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

27.4.2018

137 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 137

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

neekeri-sana kriminalisoitava

Datering av initiativet

27.4.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

VN/1295/2018

Innehållet i initiativet

neekeri-sana Suomessa sananvapaus on turvattu perustuslaissa ja Euroopan ihmisoikeussopimuksessa. Sananvapaudella on suuri rooli yhteiskunnassamme ja demokratiassa. Suomi on myös maa, jossa sananvapaus on hyvin laaja, mutta sananvapautta ei saa käyttää ihmisarvon loukkaamiseen. Neekeri-sanan käytöstä on käyty paljon julkista keskustelua ja se on myös liitetty sananvapauteen. Neekeri-sanana oli neutraalikäsite Suomessa hyvin pitkäänkin.1960-luvulla neekeri-sana alkoi saada kuitenkin yhä enemmän halventavampaa merkitystä. Viimeistään 1990-luvulla sana on saanut Suomessa rasistisen merkityksen ja sitä pidetään ihmisarvoa loukkaavana. Sanan käytöstä ei kuitenkaan rangaista, jota pidän todella huolestuttavana. Erityisesti julkisesti käytävässä keskustelussa neekeri-sanan käyttö tulisi olla kielletty. Suomen väestö ei koostu enää ainoastaan valkoisista ihmisistä ja monikulttuurisuuden lisääntyessä on mielestäni todella epäinhimillistä, että ihmisen ihonvärin takia häntä saa kutsua loukkaavilla nimillä. Tälläinen ei kuulu mielestäni sivistysyhteiskuntaan. Edellä mainituista syistä esitänkin neekeri sanaa kriminalisoitavaksi ja laitan aluille kansalaisaloitteen säädöksestä, jossa neekeri sanan käyttö kielletään erityisesti julkisessa keskustelussa.kriminalisoitava julkisessa keskustelussa

Motiveringar

Nimeni on Paco Diop. Olen asunut Suomessa 12 vuotta. Tulin tänne nuorena ja nyt aikuisena kirjoitan tämän koko Suomen kansalle, eli jokaiselle Suomessa asuvalle ihmiselle. Olen kiitollinen Suomen kansalle siitä, että se on pitänyt huolta minusta sekä hyvinä että huonoina päivinä. Suomi on vahvistanut minussa näitä arvoja: kärsivällisyys, hyväsydämisyys ja empaattisuus. Nämä arvot voi löytää jokaisesta suomalaisesta, joka oikeasti välittää Suomen kauneudesta ja rikkaudesta. Yritän tämän tekstin avulla nostaa kissan pöydälle, sillä minulle on opetettu, että aito suomalainen on myös rehellinen ihminen. Suomi on yksi maailman kauneimmista maista ja täällä ihmiset ovat niin sanotusti onnellisia. Tasa-arvo sanana on jatkuvasti esillä keskusteluissa, mutta käytännössä me emme siitä pidä kiinni. Se on vain tyhjä sana. Haluaisin aluksi todeta ”kyllä, olen tietoinen syrjinnän kieltävästä laista”. Siitä huolimatta mielestäni täältä puuttuu yksi laki. Laki, joka kieltää rasistisen neekeri-sanan käytön. Suomessa on sananvapaus. Se on erittäin hyvä asia, siitä voi koko kansa olla ylpeä. Samalla yhteiskunnassamme on aikuisia, nuoria ja lapsia, jotka kärsivät ja tulevat loukatuiksi nimenomaan tästä sananvapauden ”jokamiehenoikeudesta”. Some on nykyään suurin ja pahin paikka, missä monia nuoria syrjitään. Siellä käytetään loukkaavaa kieltä ja rumia sanoja: neekeri sana maahanmuuttajanuorille, vitun huora nuorille tytöille. Sana neekeri merkitsi Suomessa 60-luvulle asti melko neutraalisti tummaihoista. Siitä eteenpäin se alkoi kuitenkin saada yhä halventavampaa merkitystä. Viimeistään 1990-luvulla sen ihmisarvoa loukkaava ja rasistinen merkitys oli vahvistunut Suomessakin. Tällä hetkellä kaikille on selvää, miten sen sanan käyttäminen vaikuttaa ja vaikeuttaa toisten ihmisten oloa. Myös muiden halventavien sanojen käyttö tuntuu todella pahalta. En haluaisi lukea ja kuulla sellaista kieltä kenenkään suusta. N-sana on kuitenkin pahin, koska koko maailma tietää, mistä on kyse. Suomessa mikään laki ei kiellä N-sanan käyttöä. Minusta se olisi kiellettävä erityisesti julkisessa kirjoituksessa: aikuisten, nuorten ja lasten kirjallisuudessa, lehdissä, sosiaalisessa mediassa jne. Niinpä olen laittanut alulle uuden kansalaisaloitteen N-sanan käytön kriminalisoimiseksi Suomessa. Meidän velvollisuus on suojella jokaista lasta tässä maassa, ettei enää Ruokakaupoissa hyvin rasisti mies voi enää mennä kysymään pieneltä pojalta 7 vuotias "Hei pikku nekeeri, haluasitko sä, että pesen sun naamasi?". Sen lisäksi, on se helppoa kuvitella, että lapsi ei voi siitä asiasta tehdä mitään muuta kuin ihmitellä miksi hänellä puhutaan sillä tavalla. Mitä hän on tehnyt väärin, että häntä kohdeltaan eri tavalla? On itsella
lapsia vai ei, on se meidän yhteiskunnallinen velvollisuus suojella ja arvostaa jokasta lasta.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget