Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Myyntikielto energiajuomille alle 16-vuotiaille (K16)

16.4.2018

7 223 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 7 223

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ
Om du inte kan identifiera dig elektroniskt så kan du också lämna in din stödförklaring på en pappersblankett.

Medborgarinitiativets titel

Myyntikielto energiajuomille alle 16-vuotiaille (K16)

Datering av initiativet

16.4.2018

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

OM 91/52/2018

Innehållet i initiativet

Kielletään energiajuomien myynti alle 16-vuotiaille.

Motiveringar

Energiajuomat ovat kofeiinia sisältäviä virvoitusjuomia, joita markkinoidaan erityisesti jaksamiseen ja piristymiseen. Ne eivät kuitenkaan ole tavallisia virvoitusjuomia. Viranomaiset edellyttävät energiajuomien pakkauksiin tekstin: ”Ei suositella lapsille” sekä muita varoituksia. Energiajuomat sisältävät pääasiassa värjättyä ja hapotettua vettä, kofeiinia, tauriinia sekä vaihtelevasti vitamiineja, guaranaa ja ginseniä.

Eniten energiajuomia ostavat nuoret kuluttajat, joihin juomien markkinointi usein kohdistuu. Myös energiajuomajäätelö, -purukumi, ja -poretabletit sekä mehumaiset versiot juomista vetoavat lapsiin ja nuoriin.

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoskin suosittaa, että vähittäiskauppiaat rajoittaisivat energiajuomien myynnin yli 15-vuotiaille. Energiajuomat eivät sovi lapsille korkean kofeiinipitoisuutensa vuoksi.

Lapsilla havaitut haitat kofeiinista ovat -kiihtyneisyys - ärtyneisyys - jännittyneisyys - levottomuus - ahdistuneisuus - vieroitusoireet - nukahtamisvaikeudet - unen laadun heikkeneminen Tölkillisestä (0,33 l) energiajuomaa saa kofeiinia noin 105 milligrammaa, isommasta tölkistä (0,5 l) 160 mg. Ahdistuneisuutta ja jännittyneisyyttä havaitaan jo yli 125 mg:n päivittäisillä annoksilla (50 kg painava nuori). Kevyemmillä henkilöillä haittavaikutuksia esiintyy jo pienemmillä kofeiinimäärillä. Energiajuomista voi aiheutua haittoja myös aikuisille. Kofeiiniherkille ihmisille (usein nuorille) energiajuomien runsas käyttö voi aiheuttaa sydämentykytystä, hengenahdistusta, vapinaa, huonovointisuutta ja huimausta. Energiajuomia ei suositella myöskään raskaana oleville.

Varotusmerkinnöistä (Ei lapsille, raskaana oleville tai kofeiiniherkille ihmisille) huolimatta energiajuomien ostamiselle ei Suomessa ole ikärajaa. Joissakin maissa tiettyjen energiajuomien myynti on kiellettyä korkean kofeiinipitoisuuden vuoksi. Jo puoli tölkkiä energiajuomaa päivittäin (viisikymmentä milligrammaa kofeiinia) riittää kasvattamaan 50 kiloa painavan nuoren kofeiininsietokykyä, mikä on merkki kofeiiniriippuvuudesta.

Energiajuomien mainontaan liittyvät mielikuvat kestävyydestä, jaksamisesta, suorituskyvystä, voimasta ja lisäenergiasta silloin, kun uuvuttaa. Juomat ovat kuitenkin verrattavissa tavallisiin virvoitusjuomiin kofeiinia lukuun ottamatta. Kofeiini ei ole aivan harmiton virkistäjä, sillä lasten ja nuorten elimistö reagoi kofeiiniin aikuisia voimakkaammin. Huolestuttavaa on, että osa nuorista ja lapsista käyttää juomia isoja määriä tai jopa päivittäin.

Energiajuomien käyttö

Euroopan elintarviketurvallisuusviraston EFSA:n selvityksen mukaan nuorilla tärkeimmät käyttösyyt ovat juoman maun miellyttävyys, tarve saada energiaa ja tarve pysyä hereillä. Juomien käyttäjillä on usein univaikeuksia, väsymystä, päänsärkyä ja muita oireita. Suomessa energiajuomien käyttö on eurooppalaista keskitasoa.
Gathering consumption data on specific consumer groups of energy drinks (pdf 3,48 Mt). EFSA 2013: EN-394.

Kouluterveyskyselyn 2011 mukaan joka neljäs yläkoululainen poika ja joka kolmas ammattikoulua käyvä poika juo energiajuomia viikoittain.
Kouluterveyskyselyn tulokset nuorten ravitsemuksesta

Viime aikoina julkisen keskustelun huolenaiheeksi on noussut lasten ja nuorten energiajuomien käyttö, koska energiajuomilla on terveyshaittoja ja ne voivat toimia porttina humalahakuiseen käyttäytymiseen. Energiajuomat yhdistettynä alkoholiin aiheuttavat erityisesti nuorilla terveysriskin.

Kofeiinin vaikutukset

Juomien kofeiini aikaansaa hetkellisen piristymisen ja aiheuttaa elimistössä riippuvuutta. Samoin kuin kahvin juonnin lopettamisesta, energiajuomien lopettamisesta seuraa vieroitusoireita (päänsärkyä, ärtyisyyttä, voimattomuutta, väsymystä). Kofeiinin liikasaannin oireita ovat uniongelmat, sydämentykytys, pahoinvointi ja ripuli. Etenkin kofeiinille herkillä ihmisillä ja lapsilla saattaa esiintyä oireita. Kahvia juovien aikuisten elimistö on tottunut kofeiiniin eri tavalla kuin lasten tai nuorten.

Yksi 0,33 litran energiajuomatölkki vastaa kofeiinimäärältään noin kahta desilitraa suodatinkahvia. Lisäksi se sisältää 14 palan verran sokeria. Puolen litran pullon sokerimäärä vastaa yli 20 sokeripalaa. Kevytversioita on tosin markkinoilla yhä enemmän. Sokerin ja kofeiinin terveysvaikutuksista on runsaasti tietoa. Energiajuomissa on myös melko pieniä määriä tauriinia ja glukuronolaktonia, joiden oletetaan tehostavan kofeiinin vaikutusta tai olevan muutoin piristäviä aineita.

Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran mukaan kofeiinin päivittäisen saannin tulisi alle 18-vuotiailla jäädä enintään 50 milligrammaan, mikäli kofeiiniriippuvuuden syntymistä halutaan ehkäistä. Tämä tarkoittaa käytännössä noin yhtä desilitraa suodatinkahvia, puolta litraa kolajuomaa tai puolta tölkkiä energiajuomaa päivässä.

Elintarvikelainsäädäntö vaikuttaa

Energiajuomiin sovelletaan elintarvikelainsäädäntöä, jonka mukaan elintarvikkeiden markkinointia voidaan rajoittaa ainoastaan, jos tuotteesta on selkeästi osoitettu aiheutuvan sellaista terveysvaaraa, jota ei voida riittävästi ehkäistä muilla keinoin. Elintarvikkeissa, jotka sisältävät kofeiinia yli 150 milligrammaa litrassa, tulee olla merkintä ”Ei suositella lapsille eikä raskaana oleville”.

Hammasterveys vaarassa

Energiajuomien sokeri ja happamuus vaurioittavat erityisesti nuorten hammaskiillettä samoin kuin virvoitusjuomat. Myös kevytversiot syövät kiillettä. Kun kiille on kulunut, sitä ei voi uusia. Haittoina ovat mm. hampaiden vihlominen ja niiden heikentynyt ulkonäkö. Juomien sokeri lisää myös hampaiden reikiintymistä ja lihavuutta ja altistaa sairauksille. Energiajuomat eivät myöskään ole urheilujuomia.

Vastuu lasten ja nuorten hyvinvoinnista on kaikkien yhteiskunnassa toimivien aikuisten yhteinen. Myös kaupallisten toimijoiden. Vanhempainliitto kannustaa kauppiaita kantamaan yhteiskuntavastuuta asettamalla rajoituksia energiajuomien myyntiin. Suurin osa kauppiaista ei kuitenkaan halua rajoittaa myyntiä, koska valvova viranomainen ei ole sitä kieltänyt.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Insamling i pappersform

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 0 st.

Du kan också skriva ut en pappersblankett för din stödförklaring

Ansvarspersonerna samlar in stödförklaringar med hjälp av en pappersblankett. Om du vill understöda initiativet till pappers i stället för via webbtjänsten, så ska du skriva ut PDF-blanketten nedan, fylla i dina uppgifter och skicka den till den postadress som anges. Postningen sker på egen bekostnad och eget ansvar för den som understöder initiativet.

Kalkkivuorenkatu 13, 08100 Lohja

Ansvarspersoner