Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

9.1.2018

2 579 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 2 579

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här
Insamlingen av stödförklaringar har avslutats 9.7.2018.

Medborgarinitiativets titel

Väkivaltaisten vallankumousjärjestöjen kieltäminen

Datering av initiativet

9.1.2018

Initiativets form

Lagförslag

Justitieministeriets ärendenummer

OM 5/52/2018

Innehållet i initiativet

Antifa (Skandinaviassa AFA) on äärivasemmistolainen verkosto, joka harjoittaa suoraa väkivaltaa rasisteiksi ja äärioikeistolaisiksi leimaamiaan järjestöjä ja henkilöitä kohtaan. Verkosto on organisoinut Suomessa useita väkivaltaisiksi muuttuneita tapahtumia, esimerkiksi 2015 Helsingin Töölössä hyökkäyksen rauhanomaista 612-kulkuetta vastaan ja Tampereella 2017 kivin, pulloin ja räjähtein tapahtuneen hyökkäyksen, josta poliisi teki rikosilmoituksen väkivaltaisena mellakkana. Järjestö harjoittaa myös sabotaasia, kuten se teki vuoden 2017 612-kulkueen alla järjestämällä päällekkäisen tapahtuman kulkueen lähtöpaikalle, näin pyrkien estämään "äärioikeistolaiseksi natsimarssiksi" kuvailemansa tapahtuman toteutumisen. Antifa, Varisverkosto ja muut vasemmistoanarkistiset järjestöt pyrkivät kumoamaan laillisen, demokraattisen yhteiskuntajärjestelmän ja sananvapauden, hävittämään kansallisvaltiot ja tuomaan niiden tilalle kaaoksen, missä järjestöillä on väkivaltaan perustuva ylivalta.

Ehdotan valmisteltavaksi lain, jolla tällaisten yhteiskunnalle vaarallisten ja laillisen yhteiskuntajärjestyksen kumoamiseen pyrkivien vallankumousjärjestöjen toiminta kielletään kaikissa muodoissaan ja niihin kuuluminen tehdään rangaistavaksi. Kieltoperuste ei ole poliittinen suuntautuminen, vaan järjestön toistuva väkivaltaan yllyttäminen ja väkivaltainen toiminta. Kyseessä on Rikoslain 39/1889 17 luvun (rikoksista yleistä järjestystä vastaan) täydentäminen, jonka sanamuodoksi ehdotan seuraavaa:

Määritelmät

Väkivaltaiseen toimintaan kiihottaminen

Väkivaltaiseen toimintaan kiihottamisella tarkoitetaan toimintaa, missä kiihottajan tarkoituksena on saada yksi tai useampia henkilöitä uhkailemaan kiihottajan haluamaa henkilöä tai ryhmää väkivallalla tai käyttämään väkivaltaa tätä henkilöä tai ryhmää vastaan, kiihottamisen vaikuttimesta riippumatta. Vaikutin voi olla henkilökohtainen, poliittinen tai uskonnollinen.

Väkivaltainen vallankumousjärjestö

Väkivaltaisella vallankumousjärjestöllä tarkoitetaan vähintään kolmen henkilön ryhmää jotka väkivaltaa, sen uhkaa tai väkivaltaiseen toimintaan kiihottamista käyttämällä toimivat tässä laissa mainittujen päämäärien saavuttamiseksi . Ryhmällä ei tarvitse olla määrättyä johtajaa tai hierarkiaa.

Väkivaltaisessa vallankumousjärjestössä toimiminen

Joka väkivaltaa käyttämällä tai sillä uhkaamalla taikka muita väkivaltaiseen toimintaan kiihottamalla on osallisena sellaisen järjestön toiminnassa, jonka tarkoituksena on

1) Saada demokraattinen yhteiskuntajärjestys kumottua ja luoda sen tilalle väkivaltaan perustuva anarkistinen mielivalta,

2) saada Suomen kansallisvaltio hävitettyä tai liitetyksi johonkin muuhun valtioon tai valtioliittoon,

3) Vaarantaa Suomen kansallisvaltion poliittinen ja sotilaallinen puolueettomuus ja riippumattomuus,

4) saada väkivaltaisella toiminnalla aikaan sekasortoa, joka johtaa 1 ja 2 kohdissa mainittuun lopputulokseen,

on tuomittava väkivaltaisessa vallankumousjärjestössä toimimisesta vankeuteen vähintään kahdeksi ja enintään viideksi vuodeksi.

Motiveringar

- Laillisen yhteiskuntajärjestyksen kumoaminen