Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Lakiehdotus tiestön talvikunnossapidon minimivaatimuksille.

4.12.2017

24 601 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 24 601

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här
Insamlingen av stödförklaringar har avslutats 4.6.2018.

Medborgarinitiativets titel

Lakiehdotus tiestön talvikunnossapidon minimivaatimuksille.

Datering av initiativet

4.12.2017

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

OM 116/52/2017

Innehållet i initiativet

Viimevuosina suomen tienhoidon-taso on romahtanut erittäin huonolle tasolle ja olemme saaneetkin tänävuonna jo 2 erittäin ikävää esimerkkiä siitä mitkä ovat sen seuraukset.
Ammattiliikenne on alkanut ottaa räväkästi kantaa valtaväylien tienhoidosta ja on aika laittaa tämä asia jo päättäjien mietittäväksi, ennenkuin saadaan uusi Konginkankaan-onnettomuutta vastaava tapaus. Viimetalvena 8-tiellä yksi ammattikuljettaja menetti henkensä tienhoidon-puutteen takia, nyt 9-tiellä Tuusniemellä. Kuinka paljon on ollut läheltäpiti tilanteita?

Asia ei todellakaan koske pelkästään ammattikuljettajia, vain kaikkia tielläliikkujia. Koulukyyditykset liukastelevat sivuteillä pelkästään sen takia että määrärahoja ei ole tähän asiaan laitettu riittävästi.

Onko pienten ihmisten henki niin halpa että tämä asia on oikea mistä säästää? Entäs ne lapset jotka odottavat isää kotiin, joka on normaalisti lähtenyt vain illalla tuomaan kansalaisille ruokaa kauppaan muttei koskaan palaa? Tai se äiti joka käy vain nopeasti kaupassa mutta ei ikinä tule takaisin?

Näitä surullisia esimerkkejä on satoja, ellei tuhansia. Halutaanko niiden toteutuvan säästämisen takia?

Motiveringar

Välitön parannus asiaan liittyviin määrärahoihin ja yleiseen tiestön talvikunnossa pitoon. Urakoitsijalle vapaammat mahdollisuudet lähteä tienhoito-tehtäviin ilman Ely-keskuksen käskyä.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget