Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

2.11.2017

372 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 372

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Laki liikenteen palveluista on kumottava henkilö- ja tavarakuljetuksia koskien

Datering av initiativet

2.11.2017

Initiativets form

Lagförslag

Justitieministeriets ärendenummer

OM 99/52/2017

Innehållet i initiativet

Laki liikenteen palveluista (320/2017) eli ns. liikennekaari sisältää enemmän riskejä ja haittoja henkilö- ja tavarankuljetussektorille kuin arvioituja hyötyjä. Lain negatiiviset vaikutukset tulevat heikentämään kotimaista työpaikkaomavaraisuutta kuljetusalalla. Yrittäjien ja kuljetusyritysten toimintaedellytykset ovat vaarassa jo nykyisessä jatkuvasti kiristyneessä kilpailutilanteessa ilman liikennekaaren haittojakin.

Etenkin maaseutu tulee kärsimään liikennekaaresta, koska asemapaikka- ja päivystysvelvoitteen poisto heikentää palvelun saatavuutta varsinkin harvaan asutuilla alueilla.

'Liikennekaari' poistaa taksialalta yrittäjäkurssivaateen sekä vähentää koulutusta. Tämän suuntainen alalle pääsyn madallus ei ole kuluttaja- eikä liikenneturvan mukaista. Se pitää estää pitämällä laki ennallaan. Paikallistuntemusvaatimus ja kielivaade on kirjattava lakiin. Suomen kielen taito on ehdoton perusedellytys turvalliselle taksitoiminnalle.

Laki on kumottava.

Motiveringar

Esitetyssä laissa liikenteen palveluiksi on haittavaikutuksia, joita ei ole huomioitu kattavasti riskienhallinnan näkökulmasta.

Asemapaikka – ja päivystysvelvoitteen poisto heikentää palvelun saatavuutta etenkin maaseudulla. Taksit karkaavat kysynnän perässä kasvukeskuksiin ja kaupunkeihin. Maaseudulla ei ole toimivaa joukkoliikennettä, joten kuljetuspalvelujen heikko tarjonta kiihdyttää maaseudun autioitumista ja pienten syrjäisten kuntien muuttotappiota kasvukeskusten eduksi.

Kuluttajahinnat nousevat markkinaehtoisen hinnoittelun ja hintakaton poiston myötä. Tämä aiheuttaa kuluttajalle epävarmuutta ja lisää pelkoa käyttää taksipalveluja varsinkin yöaikaan. Kun taksoja ei ole ja jokaisella yrittäjällä on oma hinta, se luo huutokaupan ja kaaoksen varsinkin sesonkiaikoina. Nämä riskit on minimoitava ja pysyttäydyttävä entisessä hinnoittelumallissa.

Julkisuudessa KELA ja STM ovat ottaneet vahvasti kantaa vahvistetun taksan poistoon. Nykyinen toiminnassa oleva taksialan ja Kelan yhteisprojekti, sähköinen suorakorvaus, on säästänyt miljoonia euroja verovaroja vuositasolla tarkasteltuna. Hinnoittelun vapautumisen johdosta kulut todennäköisesti kasvavat ja verovaroja tuhlataan vahvistetun taksan poiston myötä.

Taksiluvan muuttaminen henkilöliikenneluvaksi, joka sallii yhdellä luvalla jopa kymmenen taksiautoa, on tarkasteltava uudelleen. Lupamuutos heikentää päätoimisten yrittäjien elinkeinoa, koska uusi laki mahdollistaa myös muille elinkeinonharjoittajille oman kuljetuskaluston hankkimisen. Tämä muutos on huono harmaan talouden ennaltaehkäisyn näkökulmasta. Yrittäjien yhdenvertainen kohtelu ei toteudu, koska uusi laki antaa sivutoimiselle yrittäjälle mahdollisuuden hankkia 10 000 euroa vuodessa ilman alv-velvoitetta. Tällä tavoin liikennekaari saattaa päätoimiset ja sivutoimiset yrittäjät eriarvoiseen asemaan.

Lakiesitys rikkoo yrittäjien yhdenvertaisuutta sekä tasapuolista kohtelua. Tämä on jäänyt perustuslakivaliokunnalta huomioimatta, vaikka yhdenvertainen kohtelu on perustuslakiin kirjattuna.

Liikennekaari, laki liikenteen palveluista ei tuo hyvinvointia hyvillä yhteyksillä. Se heikentää maailman tunnetuinta ja turvallisinta taksijärjestelmää, suomalaista taksia.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget