Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Vähäisen liiketoiminnan ALV-velvollisuus rajan nostaminen 50 000 EUR. Muutos ALV-lakiin

1.11.2017

2 958 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 2 958

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Datering av initiativet

1.11.2017

Initiativets form

Lagförslag

Justitieministeriets ärendenummer

OM 98/52/2017

Innehållet i initiativet

Muutosehdotus arvonlisäverolakiin:

Vähäinen liiketoiminta liikkeen- ja ammatinharjoittajan osalta

Liikkeen- tai ammatinharjoittaja, jonka tilikauden liikevaihto on enintään 50 000 euroa, ei ole verovelvollinen. Mikäli tilikauden liikevaihto ylittää 50 000 euroa, on hän verovelvollinen siltä osalta, joka ylittää 50 000 euroa. Hän ilmoittautuu verovelvolliseksi rajan ylittävän osalta seuraavan kuukauden, jonka aikana raja ylittyy, alusta kuluvan tilikauden loppuun asti ja verokausi on neljännesvuosi (3 kk).

Liikkeen- tai ammatinharjoittaja ei ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 50 000 euroa, ellei häntä ole oman ilmoituksen perusteella merkitty verovelvolliseksi.

Muut yhtiömuodot

Yritys, jonka tilikauden liikevaihto on enintään 50 000 euroa, ei ole verovelvollinen. Mikäli tilikauden liikevaihto ylittää 50 000 euroa, on hän verovelvollinen siltä osalta, joka ylittää 50 000 euroa. Hän ilmoittautuu verovelvolliseksi rajan ylittävän osalta seuraavan kuukauden, jonka aikana raja ylittyy, alusta kuluvan tilikauden loppuun asti ja verokausi on neljännesvuosi (3 kk).

Yritys ei ole verovelvollinen, jos tilikauden liikevaihto on enintään 50 000 euroa, ellei häntä ole oman ilmoituksen perusteella merkitty verovelvolliseksi.

Motiveringar

Suomessa on tuhansia pienyrittäjiä, jotka toiminnallaan elättävät perheensä ja lähipiirinsä. He tekevät pitkää päivää ja huonolla sosiaaliturvalla sekä suurella riskillä. Monella ammatin-harjoittamiseen liittyvät ostot ja hankinnat ovat laskutukseen nähden pienet. Ostojen ja muiden kulujen ALV-vähennyksellä ei ole merkittävää osaa toiminnan kannalta, joten ALV-maksaminen on kohtuutonta ja aiheuttaa suurta rasitetta.
50 000 EUR:n raja on riittävä toiminnalle, joka takaa riittävän toimeentulon itselleen ja lähipiirille tomintaan liittyvien kulujen jälkeen. Lisäksi yrittäjä pystyy mahdollisesti palkkaamaan pienissä määrin kausiluontoista apua. ALV-raja on muissa EU-maissa suurempi, kuin Suomessa. Virossa raja on 40 000 EUR.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget