Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

5.11.2017

6 043 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 6 043

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här
Insamlingen av stödförklaringar har avslutats 5.5.2018.

Medborgarinitiativets titel

Julkisella paikalla naamioituminen laittomaksi

Datering av initiativet

5.11.2017

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

OM 100/52/2017

Innehållet i initiativet

Esitämme, että rikoslain 17 luvun 13a § (Laiton naamioituminen) muutetaan muotoon ”Joka yleisellä paikalla tai julkisessa tilassa esiintyy tunnistamattomaksi naamioituneena, on tuomittava laittomasta naamioitumisesta sakkoon tai vankeuteen enintään kolmeksi kuukaudeksi.” Lisäksi muutoksen johdosta on aloitettava valmistelu kokoontumislain 23 §, 25 § ja 26 §, sekä järjestyksenvalvojista annetun lain 8 § muuttamiseksi ristiriidattomiksi rikoslakiin nähden.

Motiveringar

Nykyinen laki määrittelee laittomaksi naamioitumisen vain yleisellä paikalla järjestettävän kokouksen tai yleisötilaisuuden yhteydessä taikka muussa yleisön kokoontumisessa yleisellä paikalla ja rajoittaa laittomuuden niissäkin vain jos on ilmeinen tarkoitus ryhtyä käyttämään henkilöön kohdistuvaa väkivaltaa tai vahingoittamaan omaisuutta.

Naamioitumiskielto lisättiin lakiin edellä mainitulla tavalla rajoitettuna joulukuussa 2004. Hallitus oli esittänyt, että tunnistamista vaikeuttava kasvojen peittäminen muun muassa mielenosoituksissa kiellettäisiin. Esityksen tavoitteena oli turvata rauhanomaista kokoontumisvapauden käyttöä ehkäisemällä mielenosoituksissa ja muissa yleisön kokoontumisissa yleisellä paikalla esiintyvää väkivaltaisuutta ja mellakointia sekä parantaa mahdollisuuksia saattaa rikoksista epäillyt syytteeseen.

Mielenosoitukset ja niiden häirintä ovat lisääntyneet lähivuosina. Yhä useammin laillista ja rauhanomaista mielenosoitusta häiritsee joukko tunnistamattomiksi naamioituneita mellakoitsijoita, jotka aiheuttavat vahinkoa ja rajoittavat ihmisten vapaata liikkumista sekä osallistumista tapahtumiin.

Ruotsissa, Tanskassa, Norjassa ja Saksassa yleisissä kokouksissa ja vastaavissa tapahtumissa naamioituminen on kielletty. Esimerkiksi Tanskan poliisin mukaan naamioitumiskiellon voimaantulon jälkeen ei mielenosoituksissa ole esiintynyt vakavia järjestyshäiriöitä. Myös naamioitumistarkoitukseen sopivien välineiden hallussapito on laitonta ja tämä tulisi huomioida Suomessakin.

Mielestämme laki ei ole ajan tasalla ja se pitäisi muuttaa ehdottomaksi. Turvallisuusviranomaisille olisi taattava mahdollisuus tunnistaa ihmiset julkisilla paikoilla yleisen järjestyksen ja turvallisuuden takaamiseksi. Naamioitumiskiellon tulee mahdollistaa poliisille yksiselitteinen soveltaminen ja estää mahdollisuus kiertää kieltoa millään verukkeella.

Esityksemme mukaan naamioituminen tunnistamattomaksi olisi laiton myös uskonnollisen, etnisen ja kulttuurillisen pukeutumisen perusteella. Näin ollen se kieltäisi myös musliminaisten huntujen käyttämisen julkisella paikalla. Itävallassa, Ranskassa ja Belgiassa kasvojen peittäminen julkisilla paikoilla on kielletty. Myös Tanskaan on tulossa vastaava laki. Kuten esimerkiksi Ranskassa, myös Suomessa tulisi rangaista ankarammin naamion käyttöön pakottamisesta kuin sen käyttämisestä.

Kasvot peittävän hunnun käytön sallimista ei Euroopassa yleisesti tulkita uskonnonvapauskysymyksenä, koska burkan tai niqabin käytöstä ei erikseen säädetä islamuskoisten pyhissä kirjoituksissa. Näin kielto ei riko Euroopan ihmisoikeussopimuksen 9 artiklan tai Suomen perustuslain 11 §:n takaamaa ajatuksen-, uskonnon- ja omantunnonvapautta.

Julkisilla paikoilla poikkeustapauksia voisivat olla esimerkiksi huivin käyttäminen kylmällä säällä, suumaskin käyttäminen hoitotyössä tai joissakin tapauksissa rooliasusteet, kuten joulupukkihahmon tekoparta. Yleisellä paikalla järjestettävän kokouksen tai yleisötilaisuuden yhteydessä taikka muussa yleisön kokoontumisessa yleisellä paikalla ei tule sallia mitään poikkeustapauksia.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget

Insamlingskanaler för stödförklaringar

• Medborgarinitiativ.fi
  • Insamling i pappersform

Sammanlagt antal stödförklaringar som hittills har samlats in genom andra kanaler

Insamlarens uppskattning: 0 st.

Länkar till andra webbplatser

Ansvarspersoner