Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

4.9.2017

20 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 20

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ
Om du inte kan identifiera dig elektroniskt så kan du också lämna in din stödförklaring på en pappersblankett.

Medborgarinitiativets titel

Kansalaisaloite teräaseiden saattamisesta luvanvaraisiksi

Datering av initiativet

4.9.2017

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

OM 80/52/2017

Innehållet i initiativet

Suomessa myytävät teräaseet tulisi yhteiskuntamme turvallisuuden vuoksi saattaa valvonnan alaisiksi eli luvanvaraisiksi versus aseen hallussapitolupa.

Luvattoman ja laittoman teräaseen hallussapito / myyminen säädettäisiin rangaistavaksi teoksi verraten nykyistä aselakia.

Teräaseet tulisi sarjanumeroida jotta ne voidaan rekisteröidään esim. poliisin järjestelmään. Myynti tapahtuisi myös luvanhaltijoiden kautta. Ammatikäyttöön tulevat teräaseet menisivät esimerkiksi ryhmälupana, jolloin yksi henkilö vastaisi kyseisen kohteen teräaseista ja niiden käytöstä/jakelusta, päivän päätteeksi ne kerätään takaisin ja säilytetään asianmukaisesti lukitussa paikassa.

Motiveringar

Suomessa tehtiin vuosina 2007 ja 2008 kaksi isoa koulusurmaa (Jokela ja Kauhajoki), näiden seurauksena aselakia kiristettiin merkittäväksi ja koulusurmia ei tämän jälkeen ole Suomessa esiintynyt. Nykyään teräasetta käytetään rikoksentekovälineenä huomattavasti enemmän kuin ennen. Tämän kansalaisaloitteen tarkoitus on kiristää nykyistä lainsäädäntöä ja vähentää teräaseilla tehtyjä rikoksia. Uskomme, että vaikutukset ovat hyvät mikäli lakia kiristetään, kuten ampuma-aselaille tehtiin ja sen tulokset olivat hyvät ja ampuma-aseiden käyttö rikostarkoituksessa on vähentynyt merkittävästi.

Mikäli teräaseet siirrettäisiin luvanvaraisiksi, olisi niitä helpompi kontrolloida kenen hallussa niitä on ja miten paljon. Luonnollisesti lupaa hakiessa hakijan on esitettävä perusteet hallussapidolle. Myös rangaistukset pitäisi säätää luvattoman teräaseen hallussapitoon, sekä käyttää tuomiota antaessa koventavana perusteena. Lupaprosessissa hakijan taustat selvitetään kuten aselupaa hakiessa.

Mahdollisia turvallisen teräaseen käsittelykursseja voitaisiin miettiä järjestettäväksi tai vaatimukseksi teräaseen/aseiden haltijoille.

Mikäli kyseinen lakimuutos tapahtuisi, se kerryttäisi myös valtiolle lisää verotuloa. Lakimuutos myös vähentäisi työttömyyttä, koska uusia henkilöitä tarvitaan käsittelmään lupia, eli kokonaisuudessa vaikutukset olisivat erittäin hyvät ja mikä tärkeintä puukotukset vähenisivät merkittävästi.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget