Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

31.5.2017

3 602 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 3 602

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här

Du måste identifiera dig för att kunna understöda initiativet. Efter att du har identifierat dig kan du även understöda andra initiativ. Ditt namn kommer inte att synas på Medborgarinitiativ.fi.

Läs mer om identifiering, integritetsskydd och offentlighet.

Understöd initiativ

Medborgarinitiativets titel

Alkoholilaki toteutettava alkuperäisen sopimuksen mukaan

Datering av initiativet

31.5.2017

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

OM 59/52/2017

Innehållet i initiativet

Me kansalaiset vaadimme, että alkoholilakiuudistus toteutetaan sovitusti ja heti sellaisenaan.

Ennenkaikkea on pidettävä huoli, että seuraavat avainkohdat täyttyvät:

1. Kotivalmistus on jatkossa sallittua käymisteitse ilman muita ehtoja. Valvontatarve poistuu. (Nykyään kotivalmistus on mahdollista vain rajatuista aineista)

2. Yhdellä luvalla saa anniskella kaikkia alkoholijuomia (kaikille hakijoille A-oikeudet). Ravintoloille oikeus 5,5 % vähittäismyyntiin (vastaava menettely kuin pt-kaupassa) (Nykyään on erilliset A- ja B-oikeudet)

3. Vuorovastaava tulee olla, mutta hänellä ei ole erityisiä pätevyysvaatimuksia. Valvontatarve poistuu.

4. 16 vuotta täyttänyt saa anniskella vuorovastaavan valvonnassa. (Nykylaissa ikäraja oli 18, poikkeuksena 16v täyttänyt alan opiskelija)

5. Annosvaatimuksista luovutaan. Valvontatarve poistuu. (Nykyisin tuplien myynti on kielletty)

6. Velaksimyyntikielto poistetaan. Valvontatarve poistuu. (Nykyisin asiakas ei saisi maksaa pankkikortin credit -puolella)

7. Ravintoloiden yhteiset ns. Food Court-alueet sallitaan. Erityisesti festivaalianniskelun aluerajauksia kevennetään (ns. karsinat). (Nykyisin ravintoloiden yhteiset anniskelualueet ovat kiellettyjä)

8. Ns. ”catering”-luvalla ravintola saa anniskella esim. yritystilaisuuksissa ja kaikissa alueen juhlapaikoissa pelkällä ilmoituksella. Lupaan voidaan yhdistää myös anniskelu festivaaleilla = Ravintolat saavat toimia millä tahansa festivaalilla pelkällä ilmoituksella. (Nyt tilapäiset luvat on haettava erikseen)

9. Anniskeluaika päättyy klo 01.30. Anniskelua saa jatkaa pysyvästi ilmoituksella klo 04.00:ään. Lupakäsittely poistuu. Ei sulkemisvaatimusta. (Nykyisin anniskeluaika päättyy klo 01.30. Jatkoaikalupa klo 02.30:een tai 03.30:een voidaan hakea erityisin ohjelma- ym,. perustein max. kahdeksi vuodeksi kerrallaan. Ravintola on suljettava ½ tunnissa.)

10. Enimmäisvahvuus nostetaan 5,5 %:iin. Valmistustaparajoitus poistuu. (Nykyisin kaupoissa saa myydä vain 4,7 % ja käymisteitse valmistettuja alkoholijuomia – ei siis sitä ”aitoa ja oikeaa” sekoitettua lonkeroa)

11. Pienpanimoille oma vähittäismyyntilupa ilman erityisvaatimuksia. Valvontatarve poistuu. Pienpanimopoikkeus eli oma myyntioikeus myös yli 5,5 % panimotuotteille suoraan valmistuspaikalta (EU-käsittelyä vaativa) (Nykyisin pienpanimoiden vähittäismyynti edellyttää elintarvikekioskia)

12. Alkon myyntiaika päättyy ma-pe klo 21. (Nykyisin 20 – kaupoissa 21)

13. Valmistajat ja tukkumyyjät saavat esittää tuoteluettelonsa painotuotteena ja avoimessa verkossa.

14. Happy hour –tarjousten mainostaminen voidaan vapauttaa (Nyt kielletty)

15 Lakiin säädös vientiverkkokaupasta

Motiveringar

Sata vuotta sitten onnistuttiin päättämään Suomen itsenäisyydestä, nyt ei onnistuta tekemään edes alkoholilain uudistusta. Nykyinen eduskunta on kuin rampa-ankka eikä saa mitään aikaiseksi.

Tämän aloitteen tarkoituksena on painostaa eduskunta totetuttamaan edes jo hallituspuolueiden keskenään sopimat kohdat lainsäädäntöön.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget