Till innehållet | Bläddra bland initiativ | Hjälp | Skriv ut

Aggressiivinen markkinointi ja myynti kiellettävä nk. katukampanjoinnissa ts. ”feissauksessa”

31.5.2017

14 stödförklaringar

Stödförklaringar som samlats in genom tjänsten 14

Grafen visar endast de stödförklaringar som har samlats in på Medborgarinitiativ.fi. Grafen uppdateras vid dygnsskiftet.
Du kan bädda in grafen på din webbplats här
Initiativet fick inte de 50 stödförklaringar som krävdes fram till 30.6.2017.

Medborgarinitiativets titel

Datering av initiativet

31.5.2017

Initiativets form

Förslag om att lagberedning ska inledas

Justitieministeriets ärendenummer

OM 58/52/2017

Innehållet i initiativet

Esitämme lain muuttamista katukampanjoinnin ts. ”feissauksen” osalta niin, että kadulla kulkijalle ei saisi esittää kysymyksiä ennen kuin kadulla kulkija on sanonut joitain kampanjan edustajalle ja ilmaissut tahtonsa saada lisää tietoa katukampanjan sisällöstä. Tuotteista ja palveluista kertominen ilman ohikulkijan myötävaikutusta olisi kuitenkin sallittua ilman kysymyksen omaista sanamuotoa. Lisäksi ohikulkijan seuraaminen tulkittaisiin aggressiiviseksi myynniksi ja se olisi kiellettyä.

Motiveringar

Erityisesti keskusta-alueella asuvat ja töissä käyvät henkilöt joutuvat kohtaamaan kesäaikaan päivittäin useita feissareita ja sisäänheittäjiä. Usein markkinointi on ns. ”aggressiivista”, missä asiakkaalle ei vain tehdä tiettäväksi edustetun yrityksen tai yhteisön tuotteita ja/tai palveluita, vaan kadulla kulkijalta kysytään kysymyksiä tämän elämäntilanteesta, arvoista, erilaisten palveluiden käytöstä tms. Sosiaalisessa normistossamme kysymyksiin vastaamattajättäminen tulkitaan usein töykeäksi, mikä käytännössä pakottaa reagoimaan kampanjointiin jollain tavalla. Tämä pakkomarkkinointi tekee julkisessa tilassa liikkumisesta ahdistavaa erityisesti niille, joiden tulisi päivittäin näytellä kohteliasta feissareille, jotka toiminnallaan tunkeutuvat ohikulkijoiden henkilökohtaiseen tilaan. Mielestämme jokaisen tulisi saada olla kadulla rauhassa.

Ekonomiskt bidrag för initiativet

Inget