Kansalaisaloitteen nimirajan laskeminen

11.2.2013

2 448 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 11.8.2013.

Kansalaisaloitteen nimirajan laskeminen

11.2.2013

OM 20/52/2013

Me allekirjoittaneet vaadimme että kansalaisaloitteen nimirajan laskeminen otetaan eduskunnan käsittelyyn.

Yhdysvalloissa on käytössä kansalaisaloitejärjestelmä, jossa Valkoinen talo vastaa kansalaisten verkossa tekemiin adresseihin, mikäli ne ovat keränneet yli 25 000 allekirjoitusta. Yhdysvaltain oletettu väkiluku on noin 311 591 917 asukasta, (maailmanpankki, 2011) äänimääriksi muutettuna tämä tekee 12463,68 ääntä per asukas. Oletettavasti kaikilla ei tietenkään ole äänioikeutta, mutta luku on silti huomattava.

Kun taas Suomen oletettu väkiluku on noin 5 401 267 asukasta (tilastokeskus, 2011) ja allekirjoituksia vaaditaan 50 000 jotta kansalaisaloite menee eduskunnan käsittelyyn. Äänimääriksi muutettuna tämä tekee 108,03 ääntä per asukas.

Väkilukuun suhteutettuna Suomessa vaadittava allekirjoitusten määrä on kohtuuttoman korkea ja tästä syystä on mahdollista että monia hyviä kansalaisaloitteita jää eduskunnalta kokonaan huomioimatta.

Ehdotammekin että laskemme Suomessa vaadittavaa 50 000 kansalaisen allekirjoitusta koskevaa rajaa 10 000 allekirjoitukseen.

Christian Karl Eerik Sjöblom

Christian Karl Eerik Sjöblom