Henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden puolesta

28.1.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 28.7.2013.
Kannatusilmoitukset hävitetty 2.8.2014

Henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden puolesta

28.1.2013

OM 18/52/2013

Me - tämän aloitteen allekirjoittaneet - esitämme, että henkilökohtaisen vapauden ja koskemattomuuden (perustuslain 7§ mukaan) tulisi olla vallitsevia arvoja laissa ja näitä arvoja tulisi rajoittaa ainoastaan toisten oikeudet, eikä sellaiset tekijät kuten terveydellisyys, tai toisten maku.

Valtio ei omista yksilöä, vaan on yksilöiden välisen sopimuksen tulos. Täten valtiolla ei ole oikeutta puuttua yksilön henkilökohtaiseen vapauteen, kun kyseessä on yksilön oma elämä, vaan ainoastaan henkilöiden väliseen toimintaan silloin, kun yhden toiminta uhkaa toisia.

Henkilökohtainen vapaus, jota rajoittaa vain toisten oikeudet ja koskemattomuus, tarkoittaa esim. että huumeet tulisi laillistaa, nuuska tulisi laillistaa, prostituution tulisi olla myös tulevaisuudessa laillista, eutanasia tulisi laillistaa, armeijan tulisi olla vapaaehtoinen, lasten ympärileikkausten tulisi olla kiellettyjä. Se tarkoittaa myös paljon muuta, mutta keskitymme tässä vaiheessa näihin kohteisiin.

- Huumeiden käyttö itsessään ei vahingoita muita ja tulisi siksi laillistaa. Suurin osa huumeiden haitoista johtuu huumeiden laittomuudesta. Ja huumeiden käyttö ei lisäänny laillistaessa. [1]

- Nuuska ei vahingoita tai uhkaa muita ja sen tulisi siksi olla laillista. Savukkeet vahingoittavat keuhkoja ja muita läheisyydessä olevia ja siksi nuuskan tulisi olla vaihtoehto tupakoitsijoille. [2]

- Prostituutio ei vahingoita muita kun kyseessä on aikuisten välinen yhteinen sopimus. Täten prostituution tulisi olla laillista. Prostituution, tai näiden palvelujen ostajien, kriminalisointi johtaa suurempiin ongelmiin kuin sen laillistaminen. [3]

- Eutanasia ei vahingoita muita ja tulisi siksi laillistaa.

- Asevelvollisuus rikkoo henkilökohtaista vapautta vastaan. Meidän tulisi siirtyä vapaaehtoiseen armeijaan.

- Lasten ympärileikkaus rikkoo lapsen koskemattomuutta vastaan. Tästä syystä sen ei tulisi olla laillista Suomessa.

[1]http://yle.fi/uutiset/portugalissa_huumeiden_dekriminalisointi_saavuttanut_hyvia_tuloksia/5741667

[2] http://www.guardian.co.uk/commentisfree/2012/oct/29/sweden-smokers-option-snus

[3] http://www.firstadvocates.org/sites/firstadvocates.org/files/Swedish-model-a-failure_0.pdf

Jani Pontus Toivanen