1:12 Suomeen!

23.11.2013

2 229 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 23.5.2014.

1:12 Suomeen!

23.11.2013

OM 185/52/2013

Esitämme, että Suomeen säädettäisiin vastaava laki, joka Sveitsissä on tätä kirjoitettaessa menossa kansanäänestykseen, eli että kussakin yrityksessä korkein ja alin palkka eivät saisi olla kuin 12 kertaa eri suuruiset.

Tämä tarkoittaa, että jos jonkun palkka yrityksessä tai yhteisössä on 2000€ per kk, ja se on kyseisen palkanmaksajan maksama pienin palkkasumma, ei kukaan saisi samassa yrityksessä tai yhteisössä saada yli 24000€ per kk. Tämä estäisi eriarvoistumista ja tasaisi elintasoeroja.

Emme usko yleiseen vastaväitteeseen: "sitten ei enää saada hyviä johtajia." Kyllä esim. 24000 eurolla per kk pitää pystyä kenen hyvänsä elämään. Hyviä johtajia ja muita ammattilaisia pitää sen sijaan voida houkutella muilla arvoilla kuin rahalla, kuten työn motivoivuudella, kiinnostavuudella, itsensä toteuttamisen mahdollisuuksilla jne.

Yhteiskunta, joka mittaa kaiken rahassa, on mielestämme sairas, ja juuri sellainen yhteiskunta Suomestakin on tullut tai on kovaa vauhtia tulossa. Haluamme katkaista vääränsuuntaisen kehityksen.

Eriarvoistuminen vähentää onnellisuutta ja heikentää yhteiskuntarauhaa. Rahan nostaminen ainoaksi arvoksi kapeuttaa ihmisten elämää ja hävittää lopulta kaikki muut arvot kuten inhimillisyyden, kunniallisuuden, rehellisyyden ja pyyteettömän välittämisen.

Richard Järnefelt

Richard Järnefelt