Kannabiksen käytön ja hallussapidon dekriminalisointi.

8.10.2013

3 117 kannatusilmoitusta

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 8.4.2014.

Kannabiksen käytön ja hallussapidon dekriminalisointi.

8.10.2013

Lakiehdotus

OM 168/52/2013

Me - tämän aloitteen allekirjoittaneet - esitämme, että kannabiksen ja sen eri jalostusasteiden käytön sekä hallussapidon rangaistavuus poistettaisiin Suomen lainsäädännöstä.
Kasvatus yksityiseen käyttöön pitäisi sallia enimmillään viiteen kasviin, sekä hallussapito viiteen grammaan saakka.
Ehdotamme kannabiksen hallussapidon sekä kotikasvatuksen ikärajaksi 22 vuotta.

- Kannabiksen käytön ja hallussapidon kielto on perusteltu lähinnä huumevastaisten mielikuvien luomisella. Käytännössä laillinen kontrolli kohdistuu sattumanvaraisesti vain pieneen osaan käyttäjistä. Sen ylläpitäminen tuhlaa poliisin resursseja. [1]

- Huumekauppa on rikollisten käsissä. [2] Kannabiksen dekriminalisaatio heikentää järjestäytyneen rikollisuuden kasvuedellytyksiä.

- Kannabiksen käyttö on yleistä. Kriminalisointi ei ole estänyt sitä yleistymästä. ("18 vuodessa suomalaisten huumeiden käyttö on yleistynyt ja käyttöön on tullut joukko uusia aineita. Eniten on lisääntynyt kannabiksen käyttö. Viime vuosina siitä on tullut suosittua erityisesti 25-34 -vuotiaiden nuorten aikuisten miesten keskuudessa, joista vuonna 2010 runsaat neljäkymmentä prosenttia ilmoitti kokeilleensa kannabista ainakin kerran elämässään.") [3]

- YK on ilmoittanut tukevansa kannabiksen dekriminalisointia. [4]

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä