Funktionaalisen magneettiresonanssikuvauksen (fMRI) käyttö poliisin käyttöön VAIN JA AINOASTAAN rikosten tutkinnassa!

22.7.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 22.1.2014.
Kannatusilmoitukset hävitetty 16.2.2014

22.7.2013

OM 133/52/2013

Jo yli kaksikymmentä vuotta sitten kyettiin tunnistamaan aivojen aktiivisia alueita esimerkiksi fMRI:n eli funktionaalisen magneettiresonanssikuvantamisen avulla.

Silloin kuvantamismenetelmät eivät olleet läheskään yhtä tarkkoja kuin tänä päivänä. Nykyään fMRI-teknologia on jo niin pitkällä ja sitä kehitetään koko ajan, että olisi hyvä jos epäillyn/epäiltyjen rikollisten teko näkyisi myös suoraan aivokuvantamismenetelmänä tietokoneelta, joka olisi poliisin käytössä.

Tämä on nimittäin nykypäivänä jo mahdollista, sillä kun ihminen ajattelee jotain tiettyä asiaa, veren virtaus tietyissä aivojen osa-alueissa aktivoituu tietyllä lailla, ja pitkään jatkuneiden kokeiden jälkeen ihmisen aivoista saadaan kalibroitua tietokoneelle kuvia ja sanoja hyvinkin tarkasti. Esimerkiksi kohdehenkilön viimeksi nähty numero saadaan tietokoneelle, hänen näkemänsä video myös, kuten hänen ajattelemansa muisto tai jopa unia voidaan tallentaa.

Tämä tarkoittaa sitä, että rikospaikka ja -tapahtumat nähtäisiin myös aivoista skannatun tiedon pohjalta, eli menetelmällä voidaan paikantaa missä ja osaksi ajoittaa milloin rikos on tapahtunut. Tämä (ja miksipäs ei yhdessä valheenpaljastuskoneen käytön yhteydessä) auttaisi poliisia suunnattomasti, ja olisi hyvä lisä rikosten ratkaisussa.

Kiitos ja anteeksi!

Tero Parkkonen