Jumalanpilkka pois rikoslaista

Jumalanpilkka pois rikoslaista

15.5.2019

VN/3064/2019

Kumotaan rikoslain 17. luvun 10 § säätämän uskonrauhan rikkomisen 1. tekotapa eli ns. jumalanpilkkalaki.

Ainakaan sellaiselle uskomukselle, joka vaatii lain suojaa pilkalta, ei tällaista suojaa pidä antaa.

Voimassaolevan lain mukaan tuomitaan jos julkisesti joko "pilkkaa Jumalaa" tai "loukkaamistarkoituksessa herjaa tai häpäisee sitä, mitä uskonnonvapauslaissa tarkoitettu kirkko tai uskonnollinen yhdyskunta muutoin pitää pyhänä". Säädös rikkoo ensiksi uskontojen keskinäistä tasa-arvoa nostamalla erikseen esille 'Jumalan', joka viitannee kristinuskon jumalaan.

Toiseksi laki rajoittaa sanan- ja uskonnonvapautta. Uskonnonvapauden osa on myös vapaus kritisoida jyrkästikin toisia katsomuksia. Se, mikä yhden mielestä on kritiikkiä, on toisen mielestä pilkkaa.

Kolmanneksi on vaikea puuttua joissakin valtiossa erityisesti kristittyihin kohdistuviin jumalanpilkkasyytöksiin, jos oman maamme laissa on vastaava jäänne.

Pykälää on perusteltu yhteiskuntarauhalla. Perustelu on outo: Päinvastoin on vastustettava ainakin mitä tahansa sellaista uskomusta, jonka kannattajat pilkan seurauksena vaarantaisivat yleisen turvallisuuden. Suojan henkilöön käyvältä pilkalta pitää riittää, uskomuksille ei suojaa pidä myöntää.

Euroopassa kehitys on muuallakin edennyt kohti jumalanpilkkalakien kumoamista. Tuore esimerkki on Irlanti, jossa vuonna 2018 selvällä enemmistöllä poistettiin tätä koskeva perustuslain kohta.

Aloite ei puutu uskonrauhan rikkomiseen esimerkiksi meluamalla jumalanpalveluksessa. On erillinen kysymys tulisiko tämän olla erillisellä säädöksellä kiellettyä, vai riittäisikö yleinen säädös julkisrauhan rikkomisesta.

Linkit muihin verkkosivuihin

Jori Mäntysalo Tampere