Alkuperäisestä talviajasta pysyvä aika

Alkuperäisestä talviajasta pysyvä aika

12.4.2019

VN/2643/2019

Vuodesta 1981 alkaen Suomessa siirryttiin kellojen siirtelyyn myöhään syksyisin ja varhain keväisin. Kellojen siirtelystä on vain haittaa ihmisen vuorokausirytmille. Tutkimusten mukaan elimistölle paras aika on talviaika. Keväisin pimeys tulee varhaisemmin, ja syksyisin valoisa aika lisääntyy.

Lakialoite on menossa läpi Euroopan Unionissa. Vielä kun päättäjät saataisiin vakuuttuneiksi talviajan paremmuudesta, niin kellojen siirtelystä luovuttua voidaan jäädä pysyvään talvi-aikaan vuonna 2021 aikaisintaan. Euroopan Unionin sisällä ja maailmasssa muuallakin saattaa olla erilaisia aikavyöhykkeitä, mutta tekniikka huolehtii tästä tulevaisuudessa. Talviaikana joka on normaaliaika aurinko on korkeimmillaan kello 12.00 päivällä kesäisin. Talviaikaan siirtymisessä siirrytään lähinnä olevaa kesää kohti syksyisin edeltävään kesään tunti taaksepäin, kesäaikaan siirtyessä tunti eteenpäin kohti lähinnä olevaa tulevaa kesää kohti. Tutkimusten mukaan kesäaikaan siirtyminen aiheuttaa eniten onnettomuuksia. Jätetään talviaika pysyväksi ajaksi. Kesää se ei pois vie.

Rauli Hyvärinen Jyväskylä

Terttu Hyvärinen Muhos