Ehkäisypillereiden myyntikielto

21.6.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 21.12.2013.

Ehkäisypillereiden myyntikielto

21.6.2013

OM 119/52/2013

Ehdotetaan ehkäisypillereiden myyntikieltoa vakavien ympäristö- ja terveyshaittojen ehkäisemiseksi.

Estrogeenia imitoivat aineet (ehkäisypillerit) tuhoavat tarpeeksi suurina pitoisuuksina suvullisesti lisääntyvien eliöiden lisääntymiskyvyn. Näin on tapahtunut jo joissain kalakannoissa, jotka ovat sittemmin tuhoutuneet, sillä nämä hormonihäiriköt eivät jää nykymallisessa vedenpuhdistuksessa talteen, vaan pääsevät vapaasti vesistöihin.

Ehkäisypillereillä on myös lukuisia muita haittavaikutuksia, kuten naisten parinvalinnan sotkeutuminen, keskivartalolihavuus ja veritulppariski.

Myös sukupuolitautien leviämistä ehkäisypillereiden laajamittainen käyttö edistää, koska ehkäisypillerit kannustavat ns. yhden yön suhteisiin ja yleiseen vastuuttomaan promiskuiteettiseen elämäntapaan. Sitoutuminen ja perheiden perustaminen viivästyy ja kansa ikääntyy, koska lapsia syntyy liian vähän.

Ehkäisypillereiden lukuisten haittavaikutusten vuoksi esitetään niille myyntikieltoa koko Suomen laajuisesti.

Kimmo Kemppainen

Kimmo Kemppainen