Kesäaika pysyväksi ajaksi

Kesäaika pysyväksi ajaksi

10.4.2019

VN/2458/2019

Meidän pitää jättää Suomelle valoisa tulevaisuus ja päättää kesäaika pysyväksi ajaksi

Meidän pitää säilyttää kaikin mahdollisin keinoin lapsillemme parhaat edellytykset harrastaa liikuntaa turvallisesti myös tulevaisuudessa. Syksyn ja talven ”normaaliaika” lyhentää koulu- ja työpäivän jälkeistä valoisaa aikaa kesäaikaan verrattuna. Kun olemme pysyvästi kesäajassa, meillä on tunti lisää turvallista liikunta-aikaa ulkoleikeille, työ- ja koulumatkoille, lenkkeilyyn jne.

Ei hoideta oireita, hoidetaan syitä

Unitutkija Partinen on toimittanut hienon lausunnon (viite 1) kesä- ja talviaikojen vertailusta. Yksi hypoteeseista on, ettei liikunnan määrällä ole tilastollista merkittävää lisääntymistä vaikka valoa on illalla enemmän. On varmasti kuitenkin maalaisjärkeen käypää, että motivaatio leikkiä pihalla tai lähteä lenkille on valoisalla suurempi kuin pimeällä. Jokainen tunti lisää liikuntaa on merkittävä. Liikunnan määrän kasvun vaikutusta uneen ja terveyteen ei varmasti tarvitse perustella enempää. Näitä asioita ei Partinen ole ottanut esiin, mutta liikuntaneuvosto on lausunnossaan näitä seikkoja erinomaisesti korostanut. (viite 2)

Näe ja tule nähdyksi.

Kansainvälisessä metatutkimuksessa on todettu, että liikenneturvallisuus lisääntyy valitessamme kesäajan pysyväksi ajaksi (viite 3). Myös liikenneturvan internet-sivuilla olevassa Tengvallin artikkelissa on tuotu esiin (viite 4), että useissa tutkimuksissa on havaittu pimeän ajan riskin olevan pyöräilijöiden ja varsinkin jalankulkijoiden kohdalla selvästi korkeampi kuin autoilijoiden kohdalla. Kansantalouden ja oman terveytemme nimissä meidän kaikkien tulisi kannustaa ihmisiä liikkumaan enemmän. On varmaa, että liikkuminen ulkona on turvallisempaa valoisammalla kuin pimeällä: näemme esteet ja liukkaudet paremmin ja liikenne näkee meidät liikkujat paremmin.

Summa summarum:

Globaalin ilmastonlämpenemisen myötä Suomen syksy ja talviaika on pimeämpi puuttuvan lumen vuoksi. Vapaa-aika ajoittuu iltaan ja iltapäiviin, ja me liikkujat sekä liikuttajat saamme tarvittavaa apua ponnisteluissamme liikuntapommin ehkäisemiseksi valitsemalla kesäajan pysyväksi ajaksi.

Viitteet:

Viite 1: Partinen, M. 2018, Kesäajasta luopuminen - kesäaika vai normaaliaika vakinaiseksi ajaksi ? Asiantuntijalausunto, 5.11.2018.
Viite 2: Korjus, T & Korsberg, M. 2018, Lausunto: kuuleminen kesäaikasäännöksistä. Liikuntaneuvosto.fi – sivusto, 16.8.2018.
Viite 3: Carey, Rachel N & Sarma, Kiran M. 2017. Impact of daylight saving time on road traffic collision risk: a systematic review. BMJ Open, Volume 7, Issue 6, p. 14.
Viite 4: Tengvall, R. 2018. Valoa iltaan vai aamuyöhön – tuleva aikavyöhyke vaikuttaa myös liikenneturvallisuuteen. Liikenneturva.fi – sivusto, 5.10.2018

Linkit muihin verkkosivuihin

Ville Niemelä Lempäälä