Susien GPS pannoittaminen kiellettävä

Susien GPS pannoittaminen kiellettävä

28.3.2019

VN/2163/2019

Esityksessä ehdotetaan Suomen susipannoituksien lopettamista ja pantojen poistamista niiltä yksilöiltä, joilla niitä jo on. Suomessa on säädelty eläinsuojelulaki (247/1996) , jossa sanotaan 1-luku 1§ "Tämän lain tarkoituksena on suojella eläimiä parhaalla mahdollisella tavalla kärsimykseltä, kivulta ja tuskalta.

Lain tarkoituksena on myös edistää eläinten hyvinvointia ja hyvää kohtelua."

Tämä laki pitäisi päteä kaikkiin eläimiin ja susipannoitukset eivät täytä eläinsuojelulain vaatimuksia.

Susien pannoitukset ovat aiheuttaneet tarpeetonta kärsimystä yksilöille, joilla panta on. Itse pannoitustapahtumakin tuottaa eläimille kärsimystä ja turhaa stressiä. GPS pannat hankaavat suden karvan olemattomiin ja lumi kerääntyy pantoihin aiheuttaen poltteen kaulalle. Kuvia tälläisistä yksilöistä on useampia. Susilta puuttuu karvaa kaulalta ja kosteus, joka kerääntyy pannan ja ihon väliin aiheuttavat ajan kuluessa tulehduksia. Nuoria yksilöitä pannoittaessa ei oteta huomioon, että susi kasvaa vielä ja panta varmasti alkaa kuristamaan jossain vaiheessa kaulalla. Yksi hyvä esimerkki oli karhu, joka ammuttiin Kyyjärvellä. Seurantapanta oli kaivautunut ihoon, joka oli pahasti tulehtunut.

Linkit muihin verkkosivuihin

Janita Kuusela Ii