Uusiutuvan dieselin hinnanalennus keventämällä polttoaineverotusta

Uusiutuvan dieselin hinnanalennus keventämällä polttoaineverotusta

3.4.2019

VN/2165/2019

Alennetaan uusiutuvan dieselin (HVO laatu) verotusta siten, että uusiutuvan dieselin hinta laskee perinteisen fossiilisen dieselin tasolle tai sitä halvemmaksi.

Autoilijalla tulisi olla kustannuksiltaan tasavertainen tai edullisempi vaihtoehto käyttää ilmastolle vähemmän haitallista polttoainetta.

Suomen tieliikenteen hiilidioksidipäästöt ovat yli 9,5miljoonaa tonnia vuodessa, joka vastaa noin 17% koko Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Henkilöautoliikenne tuottaa näistä päästöistä noin viisi ja raskas liikenne 4,5 miljoonaa tonnia. Fossiilisella dieselillä kulkeva henkilöauto tuottaa noin 150g hiilidioksidipäästöt kuljettua kilometriä kohti, uusiutuvan dieselin päästöjen ollessa vain noin 15g samalla matkalla. Fossiilisella dieselillä kulkevan raskaan liikenteen keskipäästöt ovat noin 800g hiilidioksidia/km, jolloin uusiutuvalla dieselillä kulkevan rekan päästöt voisivat pudota jopa fossiilisella dieselillä kulkevaa henkilöautoa alemmiksi. Huikea mahdollisuus!

Ilmastonmuutoksen torjunta on erittäin tärkeää tulevina vuosina, eikä liikenteen sähköistys etene riittävän nopeasti vastaamaan ilmastonmuutoksen asettamaa haastetta. Hiilineutraaliuden saavuttaminen pitäisi olla kuluttajalle ja yrityksille halvin tai vähintään samanhintainen mahdollisuus verrattuna fossiilisten polttoaineiden käyttöön, jolloin tähän mahdollisuuteen myös tartuttaisiin. Tähän muutokseen voimme vaikuttaa nopeimmin oikein suunnatulla polttoaineverolla, muiden keinojen ollessa huomattavasti hitaampia.

Voimme tehdä ilmastotekoja nykyisillä dieselautoillamme käyttämällä 100% uusiutuvaa dieseliä. Tällä hetkellä (maaliskuu 2019) uusiutuvan dieselin hinta on noin 19senttiä/litralta kalliimpaa verrattuna perinteiseen fossiiliseen dieseliin. Käyttämällä uusiutuvaa dieseliä (HVO laatu) voimme pienentää liikenteen aiheuttamia hiilidioksidipäästöjä jopa 90% verrattuna perinteiseen fossiiliseen dieseliin verrattuna (Esimerkkinä Neste MY diesel). Pelkästään raskaassa- ja ammattiliikenteessä uusiutuva diesel olisi valtava mahdollisuus, jossa myös päästöt ovat suurimpia.

Tällä hetkellä saatavilla olevaa korkealaatuista uusiutuvaa dieseliä voidaan käyttää kaikissa dieselmoottoreissa sellaisenaan, sekoittamatta joukkoon fossiilista dieseliä. HVO laatuinen uusiutuva diesel tuottaa myös vähemmän partikkeli- sekä typenoksidipäästöjä, jolloin myös ilmanlaatu erityisesti kaupungeissa paranee. Näin voimme rajoittaa hiukkas- ja hiilidioksidipäästöjä merkittävästi uusimatta autokantaamme ja liikenteestä voidaan tehdä huomattavasti ympäristöystävällisempää nykyisellä autokannalla. Samalla saamme lisäaikaa vanhalle autokannallemme, kunnes sähköinen liikenne on realismia myös pidemmillä etäisyyksillä ja raskaassa liikenteessä.

Esimerkkilaskelma päästöistä ja kustannuksista (Maaliskuun 2019 hinnoilla)

Tavanomainen dieselhenkilöauto, jolla ajetaan 20 000km vuodessa ja jonka päästöt ovat 150g/Co2/km

-Hiilidioksidipäästöt fossiilisella dieselillä : 20000km x 0,15kg Co2/km = 3000kg Co2/vuosi
-Polttoainekulut fossiilisella dieselillä: 20000km x 0,06litraa/km x 1,4€ litra = 1680€ / vuosi

-Hiilidioksidipäästöt uusiutuvalla dieselillä : 20000km x 0,015kg Co2/km = 300kg Co2/vuosi
-Polttoainekulut uusiutuvalla dieselillä: 20000km x 0,06litraa/km x 1,6€ litra = 1920€ / vuosi

2700Kg alemmat hiilidioksidipäästöt tarkoittavat käytännössä noin 14 yhdensuuntaista Helsinki-Barcelona -lentomatkaa tai yli 20 vuoden saunan lämmitystä, jos saunot kaksi kertaa viikossa 6 kWh:n teholla toimivalla sähkökiukaalla.

Tämä laskelma ja esimerkit kertovat selvästi epäkohdan, jossa perinteisellä fossiilisella dieselillä tuotetaan 10 kertaiset hiilidioksidipäästöt 240€ alemmilla kustannuksilla. Mielestäni tämä on epäkohta, joka pitää korjata veromuutoksella.

Jussi Isoaho Oulu

Jussi Isoaho Oulu