Kannabis lailliseksi!

Kannabis lailliseksi!

12.4.2019

VN/2128/2019

Ehdotan, että kannabis laillistetaan Suomessa kokonaan, käsittäen lääkekäytön, sekä viihteellisen/virikkeellisen käytön.

Byrokraattisista syistä johtuen, koska lääkekannabiksella ei ole Kela-korvausta, eikä sitä tulla lisäämään ikinä käypä hoito -suosituksiin, koska se on orgaaninen lääke, jota ei voi patentoida, kannatan kannabiksen täyslaillistamista, jolloin lääkekäyttäjät saavat ostaa ja kasvattaa lääkelajikkeita, minkä lisäksi voidaan puuttua marijuanan puhtauteen (homeet, bakteerit, lannoitejäämät jne…), koska kannabista käytetään jo tällä hetkellä luvattomastikin samaan tapaan kuin muuallakin maailmalla, maissa, joissa kannabis on laillista. Tuolla olisi lisäksi työllistävä vaikutus ja positiivinen vaikutus Suomen kilpailukykyyn, jota Juha Sipilän johtama hallitus on ehtinyt pudottamaan jo kaksi sijaa alaspäin, 2015 (8.) – 2017 (10.) (World Economic Forum).

Lääkekannabiksen osalta ongelmana on, ettei lääkekannabista saada hoitosuosituksiin mm. patenttiongelmien vuoksi ja koska voidaan standardisoida ainoastaan fenotyypit ja kasvatusmenetelmät, joilla saadaan kasvatettua tasalaatuista marijuanaa, mutta koska on kyse orgaanisesta lääkkeestä, luonnolla on tapana osoittaa arvaamattomuutensa ennemmin tai myöhemmin. Käytännössä kuitenkaan sillä ei ole suurta merkitystä jos kannabinoidien ja terpeenien pitoisuudet hieman vaihtelevat, jos vaihtelu tapahtuu tietyissä rajoissa. Myös käyttötavat vaikuttavat lääkinnälliseen vasteeseen. Lääkekäytössä on suositeltavaa joko vaporisoida tai juoda lääkkeet teenä/öljynä, tai syötynä niin, että kannabinoidit sekä terpeenit ovat dekarboksyloituneet.

Lääkekäytössä kannabinoidi-/terpeeniprofiili määrittää, millainen lääkinnällinen vaste milläkin lajikkeen fenotyypillä on, eikä kaikki kannabis ole lääkettä, tai tarkemmin, lääkettä juuri siihen vaivaan, mihin etsit apua, ellei lajikkeen fenotyyppi sisällä oikeassa suhteessa tiettyjä kannabinoideja, terpeenejä ja muita fytokemikaaleja. Esim. MS-taudin kohdalla seskviterpeenit vaikuttavat veri-aivo esteeseen tulehdusta estävästi, mistä koko MS-taudin tulehdustila saa alkunsa, kun vasta-aineet pääsevät keskushermoston puolelle. Lääkekäyttö on jo Suomessa laillista, ja on ollut sitä n. 12 vuotta. Jos on lääkekäyttäjä ja sille on riittävät perusteet, sitä ei lueta huumausainelakiin, vaikka kasvattaisi itse lääkkeensä omaan käyttöön.

Ehdotan, että kannabis laillistetaan kokonaan, käsittäen virikkeellisen/viihteellisen käytön, sekä lääkinnällisen käytön. Kumpikin täytyy pitää erillään, koska lääkekäyttö on erittäin tarkkaa mm. sen suhteen, mitä terpeenejä lajikkeen fenotyyppi sisältää, koska lääkinnällinen vaste muodostuu kannabinoidi-/terpeeni-, sekä fytokemikaali-pitoisuuksista. Myös terpeenit ovat periaatteessa kannabinoideja, tai aiemmin ne käsitettiin kannabinoideiksi, koska ne muokkaavat myös esim. THC:n vastetta, jolloin syntyy eri terpeenien ja kannabinoidien synteesien kautta erilaisia lääkinnällisiä vasteita. Esim. terpeeneillä ei ole tiettyä lääkinnällistä vastetta ilman THC:ta ja THC (tetrahydrokannabinoli) taas ei pidä sisällään tietynlaista lääkinnällistä vastetta ilman tiettyjä terpeeneitä. Tarvitaan siis aina tapauskohtaisesti, lääkinnällisesti, tietynlainen kannabinoidi sekä terpeeniprofiili että syntyy tietty haluttu lääkinnällinen vaste. Esim. CBD:llä ei ole minkäänlaista vastetta CB1-reseptoriin, josta muodostuu vaste mm. neuropaattiseen kipuun. CBD-lajikkeiden osalta ongelmana on taas pieni, alle 1%-pitoisuus THC:ta, joka saattaa näkyä pahimmassa tapauksessa testeissä, vaikkei noin pienellä määrällä synny minkäänlaista tetrahydrokannabinolin aiheuttamaa vastetta.

Ehdotan, että marijuana myytäisiiin samaan tapaan kuin Yhdysvalloissa ja Kanadassa, omista puodeistaan eikä niin, että marijuanalla olisi minkäänlaista kytköstä esim. Alkoon. Näkisin mieluummin, että tuossa olisi tilanne suosia pienyrittäjyyttä, minkä myötä saataisiin Suomeen myös lisää työpaikkoja, sekä Suomen kilpailukykyä muuten ylöspäin kotimaan kaupan suhteen.

Virikkeellisessä/viihdekäytössä nyt jo laillisena myytävä alkoholi on moninkerroin vaarallisempi päihde, jonka aiheuttamiin kuolemiin, sekä yliannostuksiin kuolee vuosittain jopa tuhansia ihmisiä (v. 2016: 1700 henkilöä). Marijuanan yliannostukseen on periaatteessa mahdotonta kuolla, koska sitä pitäisi syödä n. 680 kiloa 15 minuutissa. Päihtyneenä ei saa alkoholin tapaan käyttää ajoneuvoja, mikä on itsestäänselvyys. Lääkekäytön suhteen lääkkeen aloituksen yhteydessä ei saa myöskään käyttää ajoneuvoja, tai jos huimaa, joka lukee mm. Sativexin ohjeistuksessa. Sativex sisältää sekä tetrahydrokannabinolia (THC) että kannabidiolia (CBD).

Kansalaisaloitteen lähteet löytyvät "linkit muihin verkkosivuihin" -osiosta.

Linkit muihin verkkosivuihin

Tuomas Lustig Helsinki

Tuomas Lustig Helsinki
Yläkiventie 5 K 183, Helsinki.
tuomas.lustig@nullgmail.com

Janne Silvo Turku