E-pillereiden kielto alle 18-vuotiailta tytöiltä

14.6.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 14.12.2013.

E-pillereiden kielto alle 18-vuotiailta tytöiltä

14.6.2013

OM 116/52/2013

Ehdotetaan hormonaalisen ehkäisyn (ns. e-pillerit) kieltämistä alle 18-vuotiailta terveyshaittojen vuoksi, ja koska kyse ei ole elämän ylläpidon kannalta välttämättömästä lääkevalmisteesta.

Hormonaalinen ehkäisy sekoittaa nuoren tytön luonnollisen hormonitoiminnan ja sen on todettu olevan yhteydessä pysyvään lapsettomuuteen myöhemmällä iällä ja jopa kuolemantapauksia on esiintynyt aiemmin perusterveillä nuorilla naisilla.

E-pillerit myös edesauttavat vastuutonta promiskuiteettista seksuaalikäyttäytymistä nuorilla naisilla, joka on johtanut sukupuolitautien yleistymiseen ja tätä kautta lisännyt lapsettomuutta ja aiheuttanut runsaasti kustannuksia julkiselle terveydenhuollolle, kun näitä sukupuolitauteja on pitänyt hoitaa veronmaksajien rahoilla. Pahimmat sukupuolitaudit kuten HIV voivat pilata nuoren tytön koko loppuelämän, mahdollisesti vain yhden ajattelemattoman yhden yön suhteen vuoksi.

E-pillereiden kiellolla lähetettäisiin myös viesti nuorille tytöille, että seksi kuuluu aikuisuuteen ja mikäli ei ole valmis tulemaan raskaaksi ja tämän jälkeen hoitamaan syntyvää lasta, niin ei ole valmis myöskään aloittamaan seksuaalielämää.

Vastuuttoman seksuaalikäyttäytymisen seurauksia ovat myös monenlaiset mielenterveysongelmat, jotka ovat yleistyneet nuorilla tytöillä sitä mukaa, kun moraaliset rajoitukset alaikäisten tyttöjen seksisuhteisiin liittyen ovat poistuneet ja hormonaalinen ehkäisy tullut yhä laajemmin saavutettavaksi.

Lähettämällä selkeä viesti siitä, että seksi kuuluu vakituiseen parisuhteeseen ja seksin seurauksena voi tulla raskaaksi, joka on seksin luonnollinen seuraus, saadaan nuorten naisten yleistä niin fyysistä kuin psyykkistäkin terveydentilaa kohennettua.

Koska hormonaalinen ehkäisy ei ole elämän ylläpidon kannalta välttämätön valmiste ja seksin aloittamisen viivästyttämisellä on todettu olevan yksinomaan myönteisiä vaikutuksia, esitetään ns. e-pillereiden täyskieltoa alle 18-vuotiailta.

Kimmo Kemppainen

Kimmo Kemppainen