Tatuointien täyskielto alle 18-vuotiaille lapsille

14.6.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 14.12.2013.

Tatuointien täyskielto alle 18-vuotiaille lapsille

14.6.2013

OM 115/52/2013

Lasten suojelemiseksi esitetään täyskieltoa alle 18-vuotiaiden lasten tatuoimiselle.

Viime vuosina Suomessa on yleistynyt alle 18-vuotiaiden lasten tatuointien ottaminen. Monesti tatuoinnit otetaan miettimättä niitä sen suuremmin, esimerkiksi humalassa festareilla, ja ne voivat jo pian alkaa kaduttaa. Myöskään vanhemmilta ei monesti kysytä lupaa tatuointien hankkimiseen. Kun tatuoinnin on kerran ottanut, niin siitä on liki mahdotonta päästä enää kokonaan eroon, joka on kohtuuton taakka alaikäiselle keskenkasvuiselle lapselle.

Tatuointien kielto lapsille on perusteltua myös siksi, että varmistettaisiin, ettei lapsi harkitsemattomalla toiminnallaan pilaa tulevia työnsaantimahdollisuuksiaan. Muodit vaihtuvat, mutta kerran otettu tatuointi on ja pysyy, ja vaikka sitä ei tällä hetkellä kokisikaan ongelmaksi, niin tulevaisuudessa puhtaan ihon arvostuksen kasvaessa nuorena tatuoidut voivat joutua epäedulliseen asemaan työnantajien valikoidessa työntekijöitä esimerkiksi asiakaspalvelutehtäviin.

Ehdotetaan, että laissa kiellettäisiin kokonaan alle 18-vuotiaiden tatuointi ja määriteltäisiin vahvat uhkasakot tatuointikieltoa rikkoville tatuointiliikkeille.

Kimmo Kemppainen

Kimmo Kemppainen