Kansalaisaloite puolueiden tasapuolisesta kohtelusta Yleisradion poliittisissa ohjelmissa.

13.2.2019

13.2.2019

VN/1020/2019

Ehdotamme, että ryhdytään valmistelemaan Oy Yleisradiosta annetun lain muuttamista siten, että turvataan puolueiden tasapuolinen kohtelu sen poliittisissa ohjelmissa.

Oy Yleisradio Ab on valtion kokonaan omistama ja verovaroin rahoitettu julkisoikeudellinen instituutio. Sen toiminnassa on erityisen tarkkaan noudatettava oikeusvaltion periaatteita.

Yleisradion vaaliohjelmissa puolueet on vakiintuneen käytännön mukaan jaettu eduskuntapuolueisiin ja eduskunnan ulkopuolisiin pienpuolueisiin.

Vuoden 2019 eduskuntavaalien lähestyessä Yleisradion hallintoneuvosto teki kuitenkin 4.12.2018 yllättäen päätöksen, jonka mukaan ”vaaliohjelmiin osallistuvat hallintoneuvoston päätöksentekohetkellä rekisteröidyt puolueet, joilla on useampi kuin yksi kansanedustaja tämän hetken eduskunnassa”.

Tämä päätös tehtiin tilanteessa, jossa Seitsemän tähden liike ry oli julkisuudessakin olleiden tietojen mukaan juuri tulossa merkityksi puoluerekisteriin.

Hallintoneuvoston päätöksellä yksi eduskuntapuolue suljettiin vakiintuneesta käytännöstä poiketen ja mielivaltaisin perustein niille järjestettävien vaaliohjelmien ulkopuolelle. Tähtiliikkeen muodollinen asema on täsmälleen sama kuin Sininen tulevaisuus -puolueen.

Yleisradion hallintoneuvoston päätöksellä on laajakantoinen merkitys senkin vuoksi, että osa yksityisesti rahoitetuista tiedotusvälineistä on ryhtynyt omassa toiminnassaan soveltamaan samaa rajausta.

Päätöksestä on tehty kantelu Eduskunnan oikeusasiamiehelle.

Vastaisen varalle on Yleisradio Oy:stä annettua lakia muutettava siten, että sen 7. pykälässä määriteltyihin julkisen palvelun tehtäviin lisätään uusi 1a -kohta, jonka mukaan Yleisradion vaaliohjelmissa ja muissa poliittisissa ohjelmissa eduskuntapuolueita on kohdeltava tasapuolisesti. Lakiin on lisättävä myös säädös, jolla turvataan tasapuolisuus eduskunnan ulkopuolella olevien pienpuolueiden keskinäisessä kohtelussa.

Paavo Väyrynen Helsinki

Paavo Väyrynen Helsinki