Edullinen valokuituyhteys (vähintään 1000 Mbps/1000 Mbps) joka talouteen

Edullinen valokuituyhteys (vähintään 1000 Mbps/1000 Mbps) joka talouteen

1.2.2019

VN/210/2019

Rakentamalla valokuituyhteydet jokaiselle, tehdään Suomesta todellinen tietoyhteiskunta, jossa voi tehdä mm. etätöitä asuinpaikasta riippumatta. Lisäksi tulevaisuudessa nopeiden yhteyksien tarve vain kasvaa, kun kotitalouksilla tulee olemaan yhä enemmän internet-yhteyttä tarvitsevia laitteita. Näin toimimalla saadaan toimintavarmat internet-yhteydet myös niille kotitalouksille, jotka asuvat tällä hetkellä esim. langattomien verkkojen katvealueilla. Lisäksi monet internet-palvelut tarvitsevat jo nyt toimintavarmat ja nopeat yhteydet toimiakseen kunnolla.

Tällä hetkellä internet-operaattorit ovat luopumassa perinteisestä kuparisesta puhelinkaapelista internet-yhteyksien muodostamisessa, joten uuden verkon rakentaminen on ajankohtaisempi kuin koskaan ennen. Lisäksi syrjäseuduilla internet-operaattorit ovat nostaneet esim. adsl-yhteyksien hintaa kohtuuttoman korkeiksi verrattuna kaupunkien hintatasoon. Käytännössä markkinatalous ei toimi osassa Suomea hintatason kurissa pitämisessä.

Koska nykyiset internet-palveluntarjojat eivät rakenna riittävästi valokuituyhteyksiä, voisi harkita, että valtio rahoittaisi yhteyksien rakentamiset, ja hallinnoisi niitä (valtionyhtiön kautta). Vaikka yhteydet tarjottaisiin edullisella kuukausimaksulla kotitalouksien käyttöön, olisi se varmaa tuloa valtion kassaan. Oletettavasti verkkojen rakentamisella olisi myös työllistävä vaikutus myös rakennusvaiheen lisäksi lisääntyvinä työpaikkoina (etätyöt).

Koska valokuituyhteyden rakentaminen on suhteellisen kallis projekti, tulisi verkon kapasiteetti riittää pitkälle tulevaisuuden tarpeisiin asti. Mitä nopeampi yhteysteknologia, sen parempi (katso oheinen linkki).

Valokuituyhteyksien rakentamisen yhteydessä voitaisiin myös sähköverkot maakaapeloida kustannustehokkaasti samalla kertaa.

Linkit muihin verkkosivuihin

Toni Siira Lahti