Tuttutaksien palauttaminen vammaiskuljetuksiin taksilaissa

Tuttutaksien palauttaminen vammaiskuljetuksiin taksilaissa

9.1.2019

VN/208/2019

Tuttutaksien ja suorasoitto-oikeuksien palauttaminen taksilakiin vammaiskuljetuksissa

Kilpailutuksen voittaneella taksiyrittäjällä tulee ajaa kaikki kaupungin taksipalveluun soitetut matkat. Oulun alueella ainakin se on paljon! Kyydit ovat myöhässä, laatu ja vammaisten inhimillinen huomioiminen kärsii.
Toisille tuttu taksinkuljettaja on ainoa, joka ymmärtää vaikeasti puhuvaa asiakasta tai on se ainoa tuttu ihminen, jonka kyytiin autistinen, vaikeasti cp tai muu vammainen lähtee.
Onko se säästöä, että vammainen eristäytyy, eikä enää uskalla, voi tai halua käyttää matkoja? Tai vanhukset paleltuvat tienvieruksille odottaessa myöhässä tulevaa taksia? Oulussa matkojenvälityskeskuksessa sanottiin taksien olleen jouluaattona myöhässä 1-3 tuntia! Jos laitetaan matkojen säästämisen rinnalle kaupungin kulut, joita eristäytymisen ja kylmettymiset ym tuovat, ei taatusti jäädä plussalle!
Myöhästymiset tuovat mukanaan myös melkoisen ”lumipalloilmiön”. Asiakkaan avustajan rajalliset työtunnit kuluvat ja ylittyvät kyytien odotteluun, molemmat myöhästyvät menoista/tapaamisista, joissa heitä odotetaan jne.
Tasavertaisuutta tämä uudistus ei tue laisinkaan. Kuka ns. terve ihminen ensin jonottaa taksikeskukseen ja sitten odottaa taksia jopa tunnin. Tuttutaksien ja suorasoittojen palauttainen luvalliseksi antaisi kilpailutuksen voittaneelle aikaa ja voimia hoitaa välityskeskukseen tulleet matkat inhimillisesti aikataulussa.

Paula Valoma Oulu

Paula Valoma Oulu