Työttömille ja syrjäytyneille lounasseteleitä alennushintaan

22.5.2013

Kannatusilmoitusten keruuaika on päättynyt 22.11.2013.

Työttömille ja syrjäytyneille lounasseteleitä alennushintaan

22.5.2013

OM 101/52/2013

Luodaan opiskelijoiden ateriatukijärjestelmää vastaava järjestely, jolla vähävaraisille työttömille ja syrjäytyneille mahdollistetaan terveellinen päivittäinen ruokailu.

Työttömien terveydentila on monesti heikko ja siihen suurena syypäänä ovat heikot ravintotottumukset. Kun terveellisestä ruokailusta tehdään taloudellisesti houkuttavaa laskemalla työttömien lounasaterian hinta opiskelijalounaan tasolle (esimerkkihinnat Unicafe: kevyesti 2,20, edullisesti 2,50 ja maukkaasti 4,10), niin työttömät alkavat syödä nykyistä terveellisemmin ja ravitsevammin. Tämä aiheuttaa myönteisiä vaikutuksia yhteiskunnan lääkäripalvelujen käytön vähentymisessä ja elämänlaadun parantumisessa. Leipäjonojen tarve myös vähenisi, kun työttömät saisivat riittävästi syödäkseen joka päivä.

Työttömien ateriaetuudet olisi perusteltua kytkeä nykyiseen opiskelijoiden alennuslounasjärjestelmään, jotta vältettäisiin työttömien leimautuminen omien heikkotasoisten työttömien ruokailupaikkojen käyttäjiksi. Voitaisiin myös miettiä mahdollisuutta tarjota työttömille lounasseteleitä normaaleihin lounasravintoloihin pienellä omavastuulla.

Kimmo Kemppainen

Kimmo Kemppainen