Pikavippilainojen mainonnan kieltäminen.

Pikavippilainojen mainonnan kieltäminen.

23.12.2018

VN/7298/2018

Pikavippilainojen mainonnan kieltäminen radiossa televisiossa ja lehdistössä. Kansalaisaloite virisi keskustelussa ystäväni kanssa. Hänellä ja myöskin minulla on ystäviä, jotka ovat joutuneet velkavaikeuksiin ottaessaan pikavipin tai jopa uuden maksaakseen edellisen pikalainansa. Olemme erittäin huolissamme mainonnan tarkoitusperistä, ja niiden herätevaikutuksista. Hetken, akuutin ongelman ollessa päällä, voi ajattelemattaan tekaista lainahakemuksen. Jos elämässä sillä hetkellä on pientä hankaluutta rahojen riittävyydestä, on kohta todelliset vaikeudet ja ongelmat käsillä. Syy voi oikeasti olla siinä, että pikalaina on maksettava takaisin, ja suuret korot vielä lisäksi. Toivomme todella, että tämä aloite ottaa tuulta purjeisiin, ja saisimme (me kaikki yhdessä) rauhan ja voisimme keskittyä viestimissä tulevaan ohjelmaan, eikä raivostuttavaan ja agressiiviseen vippimainontaan.

Lainamainonta aiheuttaa tarpeettoman rahatarpeen, joka herää siinä vaiheessa kun mainos iskee luun sisälle. Aloitteen sisällössä on jo kerrottu asiasta, ja sen vaikuttimista, sekä lainan todelliseen ongelmiin johtavasta takaisinmaksamisesta. Eihän lainassa itsessään mitään ongelmaa ole, mutta näissä pikavipeissä on kovat ja ylisuuret korot, jotka voivat vaikeuttaa takaisinmaksamista. Korkojen kanssa lainasta tulee nopeasti suuri. Tätä asiaa ei ehkä, tule ajatelleeksi, silloin kun hetken hurmiossa, ottaa kallista rahaa tililleen.

Jyrki Tapper Jyväskylä

Ritva Lehtinen Jyväskylä