Lakialoite hakaristilipun ja muiden natsitunnusten kieltämisestä

9.12.2018

2 167 kannatusilmoitusta

Jos sinulla ei ole mahdollisuutta tunnistautua sähköisesti, voit tehdä kannatusilmoituksen tulostettavalla esitäytetyllä lomakkeella.

Lakialoite hakaristilipun ja muiden natsitunnusten kieltämisestä

9.12.2018

VN/6908/2018

Hakaristilippu (Musta hakaristi valkoisella pohjalla punaisen/oranssin lipun keskellä), natsien uniformut, SS-hihanauhat ja muu natsirekvisiitta tulisi kieltää julkisella paikalla. Elokuva, näytelmä ja muihin taidetarkoituksiin tulisi hakea erikseen lupa.

Hakaristilippu ja muut natsitunnukset ovat perinteitä, jotka yhdistetään 1930-luvun saksalaiseen kansallissosialistiseen puolueeseen. Adolf Hitlerin johdolla kansallissosialistit käynnistivät toisen maailmansodan, jossa kuoli kymmeniä miljoonia ihmisiä. Natsien järjestelmällisissä vainoissa kuoli miljoonia juutalaisia sekä muita vähemmistöihin kuuluneita ihmisiä.

Useissa Euroopan maissa natsitunnukset ovat olleet kiellettyjä jo vuosikymmeniä sitten. Lisäksi selkeä lainkohta natsisymbolien käytöstä tukisi poliisien työtä ja vähentäisi tulkintaan perustuvia päätöksiä. Nyt poliisi arvioi tapauskohtaisesti, onko tunnusten käyttämisessä kyse kiihottamisesta kansanryhmää vastaan.

Suomi on demokraattinen maa ja sananvapaudella on keskeinen rooli demokraattisessa yhteiskunnassa. Sananvapauteen kuuluu mielipiteiden ilmaisu, vastaanottaminen ja jakaminen ilman ennakollista puuttumista. Sananvapauteen kuuluu myös vastuu eikä se oikeuta uhkaamaan tai solvaamaan rodun, ihonvärin, syntyperän, kansallisen tai etnisen alkuperän, uskonnon tai vakaumuksen, seksuaalisen suuntautumisen tai vammaisuuden perusteella taikka niihin rinnastettavalla muulla perusteella.
Aloite rajoittaisi natsitunnusten käyttöä.

• Paperilomakkeet

Tähän mennessä muualla kerättyjen kannatusilmoitusten yhteismäärä

Kerääjän ilmoittama arvio: 0 kpl

Esitäytetty kannatusilmoituslomake tulostettavana PDF-lomakkeena

Vastuuhenkilöt keräävät kannatusilmoituksia aloitteeseensa paperilomakkeella. Jos haluat tehdä kannatusilmoituksen paperilomakkeella verkkopalvelun sijaan, tulosta alla oleva PDF-lomake, täytä siihen tietosi ja lähetä se oheiseen postiosoitteeseen. Postittaminen tapahtuu kannattajan kustannuksella ja vastuulla.

Juha-Pekka Lehti Turku

Juha-Pekka Lehti Turku