Luonnollisten monopolien, kuten Suomen sähkönjakeluverkoston, takaisinostaminen valtion omistukseen.

14.12.2018

15 069 kannatusilmoitusta

14.12.2018

VN/6911/2018

Useilla aloilla on tiettyjä keskeisiä toimintoja, joilla yritysten keskinäinen kilpailuttaminen ei toimi yhden yrityksen monopoliaseman johdosta. Tärkeimpiä näistä on sähkönjakelu. Turvataksemme esim. sähkönjakeluverkoston ylläpito ja kehittäminen kansalaisille kohtuulliseen hintaan, tulee maamme sähkönjakeluverkosto ostaa takaisin valtiolle.

Vaadimme, että säädetään uusi laki, jolla estetään sellaisen valtion omistuksen myynti, josta voi seurata haittaa kuluttajille ostajan saavuttaman monopoliaseman johdosta ja mahdollistaa jo syntyneiden monopolien takaisinosto valtion omistukseen.

Luonnollisten yleishyödyllisten monopolien, kuten sähkönjakeluverkon, tieverkon ja rautateiden yksityistäminen tulisi lailla kieltää, koska se sotii kilpailulainsäädännön henkeä vastaa.

Ei ole myöskään kuluttajien näkökulmasta oikeudenmukaista, että yksityinen esim. monikansallinen yritys tekee voittoa, kun kuluttajalla ei ole mahdollisuutta kilpailuttaa kyseistä palvelua.

Linkit muihin verkkosivuihin

Kyösti Kurvinen Parainen