Perustuslakituomioistuimen perustaminen maahamme.

Perustuslakituomioistuimen perustaminen maahamme.

31.1.2019

VN/6786/2018

Suomeen on tärkeää muodostaa lakiasiantuntijoista koostuva perustuslakituomioistuin. Perustuslakituomioistuimen tehtäviin kuuluisi perustuslain noudattamisen valvominen ja perustuslain rikkomuksiin puuttuminen.

Suomi on poikkeus moneen muuhun valtioon nähden, koska meillä ei ole perustuslakituomioistuinta. Länsimaisista demokratioista Ranskassa ja Saksassa toimii perustuslakituomioistuin. Perustuslakituomioistuin on yksi tärkeä oikeusvaltion elementti.
Kansalaiset ovat varmaan jossain elämän vaiheessa joutunut tilanteeseen, missä ovat huomanneet, että perustuslaissa säädetyt oikeudet eivät ole joko yksityisoikeudellisen tai julkisoikeudellisen käsittelyn jälkeen toteutuneet. Näissä tilanteissa olisi voinut saada turvaa erillisestä perustuslakituomioistuimesta.
Kuntien itsemääräämisoikeutta on vuosikymmenten aikana lisätty siten, että perustuslain valvonta on nykyisellä järjestelmällä käynyt haasteelliseksi. Tästä syystä sekä yksityisen kansalaisen, että julkisen hallinnon kannalta tilannetta parantaisi mahdollisuus sekä etukäteen, että jälkikäteen arvioida perustuslainmukaisuutta erilaisissa tilanteissa ja laintulkinnoissa.
Perustuslakituomioistuin varmistaisi päätöksenteon perustuslainmukaisuuden ja antaa kansalaisille paremman turvan oikeudenmukaisen päätöksenteon toteutumiseen kaikissa tilanteissa.
Tasavallan Presidentti Sauli Niinistön on kannattanut perustuslakituomioistuimen muodostamisen selvittämistä Suomeen.

Linkit muihin verkkosivuihin

Tiina Nikander-Koivukangas Liminka