Kansalaisaloite sähkönsiirron kiinteiden perusmaksujen poistamiseksi

Kansalaisaloite sähkönsiirron kiinteiden perusmaksujen poistamiseksi

8.12.2018

VN/6691/2018

Tällä kansalaisaloitteella vaaditaan eduskuntaa ryhtymään tarvittaviin lainvalmistelutoimiin, jotta sähkönsiirron kiinteät kuukausimaksut korvataan tulevaisuudessa kokonaan kulutusperusteisilla maksuilla.

Sähkönsiirron kiinteän kuukausimaksun osuus on noussut monin paikoin sietämättömän suureksi. Kansalaiset ovat tuohtuneet, kun sähkön kulutuksella ei voi riittävästi vaikuttaa sähkölaskun suuruuteen. Maaseudulla sähkönsiirron kiinteät kuukausimaksut muodostavat jo peräti 70% sähkölaskusta. Kehityksen suunta on täysin vastoin energiatehokkuusajattelua.

Työ- ja elinkeinoministeriön sähkömarkkinoita kehittävä älyverkkotyöryhmä on kannattanut väliraportissaan tehomaksua, joka korvaisi kiinteän perusmaksun. Myös monet sähköverkkoyhtiöt haluaisivat muuttaa hinnoitteluaan tähän suuntaan. Tämä olisi järkevä suuntaus, koska se kannustaisi kuluttajia itse vähentämään huippukulutustaan, joka aiheuttaa sähköverkkojen kustannukset. Energiaviraston tehtävänä on valvoa, etteivät siirtohinnat kokonaisuutena nouse uudistuksen myötä.

Lähde: Maaseudun Tulevaisuus, 5.2.2018, Kyytsönen Jouko: Sähkön siirto jopa 70 prosenttia sähkölaskusta – Tilanne ärsyttää maaseudulla asuvia

Linkit muihin verkkosivuihin

Kimmo Kautio Hattula